Učitelj

562 УЧИТЕЉ правила, која ће на тај начин не само развијати интерес и саморадњу него послужити и као темељ за даљу наставу из Математике, У већини дечјих рачуница на Западу, деци сеи у самим уџбеницима, даје појам о појединим рачунским радњама лепим и подесним „сликама.

Код сабирања нпр. нарочита слика показује да сабирати значи спајати — правити целину (скуп). На тој се слици онда изводи правило да се сабирањем, више бројева једне врсте спаја у један број, у коме има толико јединица, колико у свима тим бројевима укупно.

Равуме се да се све ово може још лешше извести на предметима да је слика у умбенику потреба да би представа, била, што трајнија и да дете у току целе године сећа онога што је учило.

Тек после давања појма о сабирању — (које се врши са једноцифреним бројевима. сабирају се нпр. 4 пера, 3 пера и 2 пера) — прелази се на усмено сабирање.

Овде настаје нешто што је најважније. Гдекоји наставници ТУ р. изостављају сасвим ово усмено рачунање у ТУ разреду, што је велика грешка, а неки га раде, али по угледању на Рачуницу Ст. Д. Поповића, сасвим одвојено од писменог рачунања. Међу тим усмено рачунање треба да се учи и ради писменог рачунања. Оно је основ писменом рачунању, и лаког и брзог писменог рачунања не може бити, ако није утврђено усмено. Зато усмено рачунање треба и обрађивати оним начином, којим ће најбоље користити писменом. Зато и овде отпада оно сабирање по подели како неки наставници раде: сабирање стотина и десетица са стотинама и десетицама, или хиљада и стотина са хиљадама и стотинама итд.

Уесмено се рачунање подешава тако — како ће најбоље користити писменом рачунању.

У писменом сабирању нпр. може нам доћи овакав стубац:

02 бо

О Овде имамо чисто сабирање једноцифрениг бројева. Зато се и усмено сабирање и У ТУ р. почевње са разноврсним вежбањима у сабирању једноцифрених бројева. Дете, које зна да су 4ј + 3). +2ј.=>9 јединица, одмах ће знати да суи #Д. - 3Д. + 2 д. = 9 десетица, 4 с. +8 с. +2 6.==9 стотина, 4 х.+8%х. +