Učitelj

ИЗ ШКОЛСКОГ РАДА 563

2 х.==9 хиљада. Зато одмах, после усменог сабирања једноцифрених бројева, ваља прећи на усмено сабирање чистих десетица, за тим на сабирање стотина и после на сабирање хиљада, јер се и оне сабирају и броје као и просте јединице. Из овога се види да је прва партија усменог сабирања, у ТУ р., сабирање простих јединица, десетица, стотина и хиљада.

Сад прелазимо даље. У писменом сабирању може нам доћи овакав задатак:

5 8 9 22

Овде кажемо: 9-+8==17 + 5 = 22. Седамнаест је вишецифречи број, који у овоме рачуну сабирамо са једноцифреним бројем. Зато је друга партија усменог сабирања, у ТУ разреду, сабирање вишецифреног броја са једноцифреним, које се као и раније ради по принципу сличности. И овде је основица раније сабирање једноцифрених бројева: кад дете зна да је 7 5 == 12, лако увиђа да је 17 +5 ==22, 170 + 50 = 220, 1700 -- 500 == 2200 ит.д,

Ово рачунање по сличности, у усменом рачунању, може да има врло важну улогу; оно је најприроднији пут рачунања, зато га. треба нарочито и истицати, а у усменом рачунању, поред очигледнит средстава, треба и писати бројеве (које сабирамо) на школској табли. ;

Понеки од наставника строго одвајају усмено рачунање од писменог и сматрали би за механизам, или нешто противно методици, кад би бројеве за усмено сабирање написали на табли да их деца виде. То би била неправилност кад овоме раду не би раније претходило давање појма о бројевима помоћу очигледних средстава. Кад се ово раније сврши, онда писање, нарочито већих и тежих за памћења бројева, доноси велику олакшицу у раду. Ово је нарочито олакшица кад утврђујемо сабирање вишецифреног броја «са. вишецифреним, нпр. да саберемо 360 и 250. Овде треба показати да се ово врши разлагањем: разлажући други број на стотине и десетице, те се каже 360 + 200 = 560 - 50 = 610.

Исто тако 2500 и 3600. Број 3600 раван је бројевима 3000 и 600, те се каже: 2500 + 3000 == 5500 — 600 = 6100.

Разуме се сав овај рад претпоставља да је у Ш р. очигледним средствима дават појам о бројевима до 1000, у противном ово би заиста за децу била једна апстракција.

36“