Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД 571

жижа која све осветљава, боља је од оне, у којој стоји књига између ученика и учитеља. У нас опет учитељ одвише говори, нарочито у подељеним школама и тиме не остаје места за саморадњу ученика. Неподељене су школе бар у овом погледу у добитку. Књигу треба више употребљавати, да би се ученик толико упутио, да може добар и лако разумљив спис сам читати и самостално духовно радити.

Велика распуштеност американске младежи опште је позната ствар. То долази отуда, што је у слободним американским државама телесна казна забрањена. Отуда и школски ред није вајбољи "и од учитеља се тражи много умешности да би га одржао. Али вештачко подстицање частољубља „заслугама“ (Мета и Ртезет 5). пгра велику улогу (поклони). Овде се пе ради због саме ствари, него за љубав учитеља и награде.

Још ваља споменути, да Американац високо цени умни рад, коме полаже основ народна школа. Ово се огледа у томе, што посећивање виших школа не сависи од имућноети и других околности у родитељ. кући. Настава и уџбеници су бесплатни иу вишим школама.

Позната одлика не само америчких народних школа, него свију школа јесте данас много помињата Ковдисаћоп, т.ј. заједничко васпитање оба пола. Ово се тамо не сматра као нужно зло, већ као корисна установа, на чему се донекле Америци може завидети. Ово ваепитно уређење правда се заједничким васпитањем у родитељској кући. При том се не заборавља на то, да између подобности мужа и женс има велике разлике и да је положај оба пола природом уређен. |

Председник Розвелт је најбоље схватио суштину ствари кад вели: „има извесних старих истина, које ће постојати до краја света и које не може уништити ни највећи напредак. Таква је истина, да је прва дужност мужа да створи за жену и децу кућу и да их хлебом храни. ЖКенина је опет дужност да буде свом мужу. помоћник, домаћица и мати деце његове. Девојчица, треба да има прилика да се у школи образује; али изузимајући ретке. случајеве, муж мора бити хранитељ, а не жена. Из овога излази да треба и васпитање оба пола од извесне тачке да се разликује. И дужности оба пола су у нормалним приликама различне, али то не значи никакво аотчињавање или мању вредност у раду, већ само међусобну разлику.“