Učitelj

78 ЈУН Ин

налази, стога би, по мишљењу Глав. Одбора добро било кад би г. Министар установио за извођење учит. кривица какву комисију од 8 учитеља, као што је то пређе било, у Министарству. Та би комисија давала већег јемства за правилније ревултате по овим стварима и Господин Министар би имао одређеније гледиште за оцену њихову.

Господин Министар је саслушао пажљиво ову представку и рекао да ће он предати ислеђивање учит. кривица надзорницима које мисли у најскоријем времеву поставити а они ће бити из учитељ. реда и држи да ће учитељство наћи у њима најбоље гаранције за правилно познавање ствари јер, вели г. Министар, „ни једна ствар из акта — хартије — не да се тако упознати као кад се изађе на лице места и лично се провери све што је потребно за сазнање праве истине, Па ч та комисији учитељска морала би да ради онако као пто сви до сад радило да чита акта и да из хартије испитује ствари“. —

Тлавни одбор је био задовољан овим одговором г. Министра.

По том је узео реч подпредседник Гл. одбора г. Ђ. Јовановић поводом најновијег расписа г. Министра о осуствовању учитеља по коме учитељ кад осуствује дуже од месец дана губи право на станарину. г. Јовановић је признао да је била злоупотреба и шпекулације од стране појединаца који су изигравали корисне законске одредбе и да је са тог гледишта могао имати г. Министар права да отпусти овакав распис, али овим расписом ипак нису погођени прави кривци и шпекуланти већ баш они учитељи којима је преко потребна помоћ кад су у болести.

Господин Министар је изнео своје погледе о овом питању и доказивао да је овај распис отпустио не само због злоупотреба које су појединци чинили већ и са гледишта законског јер, по његовом мишљењу, станарина није саставни део плате, она је бенефиција која се даје само оном који је активан радник а који не ради нема права на ту бенефицију. Кад је болестан учитељ он нема права на станарину јер не ради већ има права онај који га заступа — дакле онај који ради.

Кад је премећено Господину Министру да то његово гледиште нема ослонца у закону и да то до сад није примењивано он је рекао да је он закон добро проштудирао и да то може да буде а што то нијераније примењивано он није крив.

Главни Одбор је замолио ипак Госп. Министра да тргне овај распис из хуманих обзира, ну он је изјавио да он то не може учинити док не стекне убеђење даје овде учитељство у праву а не он а кад то уверењз стекне он ће распис тргнути.

Поводом овога расписа и критике коју је излагао Гл. Одбор Госп. Министар је износио врло лепих идеја о дужностима учитељским и раду њиховом о задацима школе ињеном утицају на народи т. Д. додајући да му је разрађивање ових тема врло пријатно и да би о њима готов био увек чути мишљење било Гл. Одбора било појединих његових чланова и да поради тога могу увек код њега наћи пријема и

Напослетку је на питање Гл. Одбора кад мисли и како увести стални надзор'у школама, одговорио: да он мисли ове године да учини један покушај са учитељима које ће поставити за вршиоце дужности надзорничке. Они ће имати сва права и дужности која су обележени садашњим законом само што ће се звати „вршиоци дужности надзорничке“; узеће мањи број, 20—25, стога што нема веће буџетске могућности јер свакоме од тих учитеља које употреби нову