Učitelj

РАСТАНАК СА ШКОЛОМ О

кад она захте, да по свршетку четири разреда основне школе учи још, ми јој кажемо: не дамо вам. Јер јој гим: назије не дамо, а грађанске школе смо јој укинули! Ограничење броја средњих школа данас је дакле права назадност, која спречава ширење и саме писмености. С тога га што пре треба укинути. Онда ће нестати и овога неприроднога гомилања средњешколске омладине у престоници, које ремети сваки правилан рад и на физичком и на умном и на моралном развитку њеном.

И овде је „учитељ душа школи“; и какве ће нам бити средње школе, то стоји до наставника њихових. А држава, на жалост, не само што ништа не ради на стварању њихову него је учинила, да им се украти и оно мало спреме педагошке и методичке на Универзитету, што су је њихови претходници имали. И већ и на професорске испите почињу да долазе они, који педагогику нису слушали ни дана. Је ли онда чудо, што млади кандидати професорски не знају ни најобичнија правила методична, ни на самом испиту нити у школи својој после. Ни Велика се Школа није о овоме старала довољно, особито у прво време, те с тога вештина методичка, и јесте више напредовала у нашим основним него у средњим школама. А овако се не сме оставити, ако хоћете, да наше средње школе напредују. Међутим, као што видесмо, напредак њихов то је напредак свеколике наше интелигенције; а то значи: напредак народни.

Кад средњих школа буде виг >, кад у њима не буде оволика бројна нагомиланост као ' данашњима, особито у престоници, и кад се наставници буду озбиљно спремали за свој позив, онда ће извесно и успех у њима бити много бољи. Најпре ће у њима добити оно што је најпотребније а данас најспоредније, а то је здравље. Јер прво мањи број ђака неће тако брзо кварити ваздух у учионицама, као што се данас исквари за четврт сата, те су по пола