Učitelj

52 Учитељ

Књижевност

РЕФЕРАТИ,

бгадја га ромјез! бкогауа Кгајјеу а Нгуафаке 1 5Јауотије, од најстаријих времена до данас, уредио Антун Цувај, земаљски школски надзорник, књига трећа, стр. -–ХХХИ и 1—1108.

Хрватска педагошка литература обогатила се једном новом лепом тековином : изашла је из штампе и послата нам је на приказ и 'фрећа књига знаменитог Цувајевог дела, чији наслов напред исписасмо. ИМ овим трећим делом своје књиге писац је потпуно оправдао очекивања и све наде који су се у њега полагале после појава његових претходних двеју књига. Огромно изобиље драгоценог материјала, исцрпни детаљи појединости на по се као и вештина у разумном сређивању, којима су се онако лепо одликовала два прва дела исте књиге, исто тако украшавају и овај трећи део. Нова књига обухвата све податке и прилоге из времена од 20. априла 1869 и 31. октобра 1888 — дакле из периода, по живости рада и по многобројности рефорама, најважнијег у читавој историји хрватске школе. ИМ тако сад наша рођена браћа располажу једном неисцрпном ризницом најдрагоценије историске грађе из организације своје школе као и из домаће монографске књижевности, каквом не располажу ни литературе многих других напредних народа. У овом делу као у слици посматрамо мноштво онога сабраног духовног оружја, којим су се наша вредна браћа вековима храбро и јуначно борила за просвећење и за одржање свог народа. Та истрајна борба и њени лепи успеси заслужују сваку хвалу и признање.

Особити интерес овога важног дела увећан је још нарочито и тиме, што су сви поглавитији радници на просветном пољу Хрватске у њему добили своје заслужено признање и уважење изношењем њиних кратких али истинитих биографија и њиних верних слика. То су изискивали колико обзири правде и признања према заслугама врлих радника толико и васпитне побуде за будућа просветничка поколења, као лепи примери за угледање и подражавање.

Што нас Србе овде особито интересује, то је радосна и веома утешна чињеница, што је ово дело, од почетка до краја, где год се тицало наше српске браће у Троједници и њиних просветних интереса, провејано најобјективнијом справедљивошћу и братским симпатијама. Хвала брату! Ово дело није само сувопарно рецитовање службених аката и просто набрајање званичних података, већ је ту прибран, као у огледалу, сав рад на просветном пољу једне земље заједно са радницима; ту није изложено само делање позваних власти и законодавства, већ и сав рад разних просветних " друштава, журналистике у опће као и рад сваког појединца на по