Učitelj

из школе и за школу = · 195

велике важности, треба да уђе у програм за наставу природних наука у основној школи. Други опет, мисле да овај предмет не треба ни предавати у основној школи. Они веле да ученица могу посматрати нешто на човечјем телу, а нешто не могу. Оно што могу посматрати и што им се може очигледно показати, могу ученици и без наставе знати, а није ни важно; а оно што је за ученика важно да зна (унутрашња грађа), не може му се очигледно показати, а све што није приступачно дечјем посматрању, па ни ово, не треба пи предавати.

Међутим, правилно је оставити градиво из ове наставе за нај„старији разред, кад је могућно и представљачки објаснити ученицима оно, — што је кемогућно показати очигледно.

Данас се у нашој школи предаје о човеку у Ш. и ТУ. р. То је готово немогућно. Одкуда ђак у Ш. р. може знати да у костима има креча, у крви гвожђа и тд.

Из науке о човеку треба држати предавања тек ученицима У и МТ р. Може неко рећи: „Џа док се такво школовање са У. и У]. равредом не уведе, деца ће остати без знања о човеку.“ То је ва мене друга ствар; ја овде пишем како треба да буде, а нека се ради како се хоће. Онда би се могло из те области и ошшир није говорити, јер је неоспорно важно, да човек познаје себе у сваком погледу. Тек тим предавањима о човеку, која би имала да трају бар 15—20 недеља, упутила би се деца на мисаоно управљање својим телом. А то баш и јесте циљ тих предавања. Понеки уништи своје тело пре времена, ма да је врло добро знао да то чини. Строго правилан начин живота, у коме се одреди рад, одмор кретање у чистом ваздуху, једење и опорављање у одређено време; непрекидно слушање важних правила о здрављу: чист ваздух у соби, чистота коже п одела, умереност у јелу и пићу, нарочито у ппјењу напитака, који утичу на душу, правилно чишћење зуба и тд. — све је ово од велике важности за одржавање здравља и живота. Али удобности, немарност и равнодушност учине да многи људи у маси почну тек тада мислити на своје здравље, пошто су га изгубили. Васпитање наше омладине за мисаоно управљање сопственим телом, тако, да сва чула морају служити, да одрже живот оних граница, које захтева одржање нашега тела, био би један важан циљ, који основна школа у главном може желети и који се може постићи опширнијим радом, са више времена но до сад и са децом јаче психичке зрелости.

Које градиво да се узме из ове области%

Наука о човечјем телу у основној школи има да послужи у првом реду неговању здравља. Зато бирајући градиво морамо се запитати: која важна правила о збрављу морају у овој настави да се ошкријуг — Без извесног познавања грађе човечјег тела ипак се правила не могу разумети. Друго питање ће дакле бити; која су знања о грађи човечјег тела пошредне за пао ученицима“. =— И пошто свуда у настави важи закон „од лакшега к тежему“