Učitelj

186 УЧИТЕЉ

ми водимо бригу. Ми таке чуваре називамо шушорима и много нам је стало до добрих односа између нас и наших малишана стога, што неко може бити позван или изабран за члана управног одбора „биро“-а само тако, ако располаже неким педагошким способностима, а то се најбоље показује у вршењу туторских дужности. — Ми пратимо лични живот наших малишана, они нас уводе у своје потребе и интересе, ми им, ако треба, помажемо да уче задатке, читамо им, поучавамо их у слободно време: пливати, трчати на бициклу, цртати итд. Премда малишани воле учитеље, али с нама су они далеко слободнији: ми смо им ближи по годинама. Наши међусобни одношаји никад не постају налик на одношај каплара и регрута: напротив, ми волимо малишане, и они нас. За време ферија, они нам пишу писма, а кад се врате, они ће прво потражити свога тутора и причати му, шта им је на срцу. О Божићу моји малићи дођоше пре спавања у моју собу и још стигоше да спреме јелку и да одиграју један призор из дечијег живота.

„Што се тиче користи од „биро“-а (одбора), ја морам бити врло уздржљив при оцени његовога значаја, јер и сам радим у њему и бојим се, да не будем пристрастан, но ја ипак могу рећи, да су сви признали значај те установе и да поредак, који влада у Викерсдорфу, потиче од одбора, као најзначајнијег чиниоца у жи. воту школе““). -

Као што се види из тога излагања, сав унутрашњи распоред школин, који и јесте истинско остварење теорије, лежи на самим ученицима, и они га извршују. Учитељска колегија изражава се у том смислу, да је искуство од три године само потврдило њено дубоко убеђење о том, колико добра може донети самом послу — поверење према силама омладине, њена љубав према самосталности и самоделатности баш у оном периоду младости, када накупљене силе траже примену.

Еле, чланови „одбора“ („биро“-а) посвећују много времена одржавању поретка, и општем се реду покоравају сви ученици. У Викерсдорфу, веле, да ученичка слобода ипак мора протицати у одређеним границама, у извесном реду. У Викерсдорфу нема потпуне слободе у васпитавању. Тамо ипак постоји неко приморавање. Млађи ученици се уводе у тај строј, поступно се навикавајући на ред, који на тим ступњевима развитка изводи донекле

ж) „Први извештај слободне школске општине Викередорф“ (Егзбег ВегећЕ дег Ттејеп Зећшеетејтаде МугеКегадот.)