Učitelj

ПИСМЕНИ САСТАВИ 461

радове у старијим разредима, тако иза његову писменост у доцнијем животу.

8. Треба наставник у свима предавањима да се служи правилним књижевним језиком, т.ј. да не употребљава: анахроничне, провинцијалне и стране речи. Ако би такву реч чуо од ученика, наставник треба да им објасни, да та реч није у нашем језику правилна; па да им онда каже, како се та реч правилно каже, наредивши им, да је у будуће само тако говоре. Треба сваки на“ ставник да има нарочиту књижицу за записивање неправилно. књижевних речи, које чује од својих ученика или ма од когау околини. Могу се такве речи и написати на цртаћој хартији с одговарајућим правилним речима, па ту хартију приковати за зид у учионици, Такве су речи нпр, плајвав (м. писаљка), пенџер (м. прозор), фуруна (м. пећ), пилав (м. пиринач) и т. д.

9. Треба наставник да упућује ученике, да све речи пили тамто, т.ј. без мењања понеких слова, без изостављања саставних или додавања непотребних слова. Тако:

а) Има речи, које се у неким крајевима не изговарају тачно, већ се изговарају с погрешним — промењеним — гласовима. Тако погрешно изговаране речи обично се погрешно и пишу, а кад се науче правилно да изговарају, оне ће се правилно и писати. Такве су речи нпр. џглавак (м. зглавак), ждрака (м. зрака), ленија (м. линија, а најбоље црта), чуран (м. ћуран) ит,д. И овакве би речи требао сваки наставник да покупи и запише у нарочитој књижици, као и раније.

6) Има речи, које се такође негде не изговарају тачно, већ су им, у изговору, неки састави гласови изостављени. И ове се речи обично пишу погрешно, због погрешног изговарања. Такве су речи нпр.: тица (м. птица), чела (м. пчела), куруз (м. кукуруз), тивса или типса (м. стипса), пето (м. петао), ићу (м. ићи ћу), дошо (м. дошао) итд. И овакве би речи требао сваки наставник да покупи и запише у нарочитој књижици, као и раније. И

в) Има, напослетку, речи, које се такође негде не изговарају тачно, већ им се, у изговору, неки непотребни гласови додају. И ове се речи, консеквентно, погрешно пишу, због погрешног изговарања. Такве су речи нпр. брез (м. без), учијо (м. учио), писаво (м. писао), скамлија (м. скамија) итд. И овакве речи треба сваки наставник да покупи из околине и запише у својој нарочитој књижици.

У ПЛ разреду: У овом разреду треба да буду два часа, нарочито остављена, за писмене саставе. Само у четвороразредним или троразредним неподељеним школама може се одредати само по један час недељно.

Припрема у овоме разреду, по начину рада, могла би се поделити на два дела: узгредну и специјалну.