Učitelj

из ШКОЛЕ П ЗА ШКОЛУ 505

смислу, већ и шире народно-просветно делање. Рецимо један путник дође у неко село ради неког испитивања. Што би се он распитивао по селу о свему ономе шта је то село радило и урадило за свој напредак, кад га школа о свему томе може обавестити.

Ето, такве изложбе ја замишљам да треба. приређивати по селима. Такву сам једну. изложбу ја приредио у прошлој години и дошао до вих резултата:

1) Народу је дата прилика да види шта постижу његова реца у школи.

2) Деца су видела да се о њиховим писменим радовима роди рачуна, па су се решила да у будуће буду трудољубимија у томе.

8) Народ је добио прилику да види многа наставна средства, за која дотле није знао, и тиме себе обавестио нашта је дотле давао паре за школско издржавање;

4) Сељаци су убили ко зна колико змија разне врсте у животу, али ни једну нису загледали тако, као шарана у шпиритусу на изложби, а многи нису знали то да у њиховој близини има каменог угља у земљи. Народ се дакле поучава на изложбама.

5) И наставници и ђаци путем ове изложбе научили су се боље ценити и чувати ствари, којима пре тога нису давали никакву важност, из чега излази: да изложбе имају васишину ва ожносш, како за приређивање шако и за посматраче.

6) Што се тиче тешкоћа за приређивање оваквих изложаба, нарочито због оскудице у материјалу за њих, могу рећи само то да сам и сам мислио у почетку да нећу имати шта унетиу школску изложбу. А кад сам унео све што треба унети: и довршио излагање, онда сам вилео да више није ни имало место за даље излагање и да би за већу изложбу требала још која учионица.

Сваки посао тешко је само отпочети...

Д. Глигорић, учитељ

Посматрање природних објеката приликом школских изпета

0 томе, да су школски излети потребни и нужни, како за стицање географских појмова, тако и з: упознавање објеката из природе, — о томе, су дакле, на чисто сви новији педагози. Ови су они давио раскрстили са хладним набрајањем голих имена, и учењем сухопарних речи. Ови су се они, дакле, сложили у погледу корисности ових излета, како са гледишта утврђивања знања, тако и са гледишта здравственог. Па и код нас самих, у новије време, ова ствар прибавља више интересовања. Наста-