Učitelj

506 УЧИТЕЉ

вници почињу увиђати, да им јетруд у пола олакшан, изводећи децу у околину, и тамо се са њима разговарајући, о ономе, што имају из природе и земљописа да уче. И, збиља, зар није и корисније и лакше и згодније, изводити децу с времена на време у природу, па им ту живо и топло, хвалећи Творца небесног, преставити оно, до чега они с тешком муком долазе у затвореном простору, између хладна четири зида...

· Сва је ствар у томе, удесити згодно време за излете, али се и то да савладати, поделивши екскурзије на доба године. Знамо да су за то најзгоднији: јесен, пролеће и лето. У тим данима, а на изабраним и згодним местима, деци ће бити, збиља, јаснији и разумљивији и богат материјал, који се налази у нашим читанкама, јер ма колико падале замерке, да ове књиге не одговарају циљу, коме су намењене, читанке те могу послужити ипак при школским излетима. Пуне су описа и разноврсног разматрања, из природе. И што им се замера, то је литерарна страна, ма да су и те замерке неоправдане, јер кад се за једно дело каже да, је литерарно, значи, да је његов аутор умео живо насликати оно, што је хтео.

А живу слику, кад се она и у природи покаже, или се на њу скрене пажња, деца ће врло брзо схватити. Али да о томе много не говоримо. Пређимо на прво доба.

Јесен.

Ведар, леп, сунчан дан, а ми са децом, на пример, у Вишњици. Намера нам је да их упознамо са сеоским кућама и њиховим уређењем. Зар неће деци, поред појмова, које ће стећи на, месту, олакшано бити још читање и разумевање чланака у читанци за П разред: Кућа, кућни старешина, Народна молитшваг Или ђацима ТУ. разреда, уз посматрање стоке, бити јаснији, на пример, чланак: Крава без добре ливаде

Или узмимо најближе брдо. Пред нама јасан видик унаоколо Деца стичу појмове о странама света, о бреговима и долинама, осврћући се на читаначке чланке: На Ршњу, Зрачна свила, у читанци за 11 разред.

Онда виноград. Деца гледају, како лоза изгледа у јесен, и шта се све око ње у то доба ради. Гледају подрум. Посматрају виноградске справе и алате. Окрене им се пажња на старе и нове винограде, на бербу грожђа и спремање вина. И укаже им се на чланак у Ш разреду: Виноградска берба.

За тим врт. Посматрамо јесење радове, на основу чланка, у ТУ. разреду: У воћњаку. Кречење воћака и зашто се то ради“ Разгледање амова, лопата, мотика и справа за скидање гусеничних гнезда. Разгледање слика оних животиња, што се налазе у врту, а том их приликом нема. Разговор о кромпиру, о начину гајења и његовом остављању за зиму. О штетности гусеничних јаја, и како се она утамањују; о разним семенима, како се скушљају и