Učitelj

750 УЧИТЕЉ

више времена, ако хоће да све барем унеколико темељно пређе. Сем тога има сваки разред сваких 14 дана по један час за екепериментовање у нарочитој соба за то, кад сви ученици експериментују под управом наставниковом. Успеси овога часа као и осталих часова из физике и хемије одлични су, и може се без устезања рећи, да се у ф анцуским учитељским школама из ова два предмета много више ради него у немачким. Није умесно опомињати, да нема претеривања, која се увек чине на рачун других, такође важних предмета ; јер су францускн учитељи то довољно. учинили. Више пута се чуло: „Оп пе |, ршз дие дез зајепсез а · РЕсоје погтаје“. (У учитељској школи ради се само математика и природне науке) А један наставник учитељске школе, који над. гледа ученике за време рада, рекао је недавно: „Од 30 недељних часова за рад ученик употреби највише 6 за ]еШте5 (све научне предмете сем математике и природних наука, које се називају зсјепсез); ако се од тога одбију 2 или 3 часа, што су му потребни за француски састав, онда му остају само 3—4 часа недељно за моралну наставу, књижевност, граматику, историју и земљопис“. У осталом као да се и у свима другим наставним заводима јако истичу зајепсез наспрам ЈеНтез. И на испитима се то опажа: успеси из 5сјепсез много се више оцењују него из других наставних предмета.

За физиком и хемијом изостају зоологија, ботаника и геологија. За сва три ова предмета заједно одређен је за сваку годину само по један час, и то у првој години буде око 20 часова ботанике и 12 часова геологије, а у другој око 0 часова зоологије и 3—4 часа геолсгије. Пређе се готово само општа зоологија и ботаника; поједини описи узимају као већ познати. Али како се оба ова предмета занемарују и у осталим школама, то ученици знају врло мало при ступању у учитељску школу. А како ни доцније не уче, то често нису кадри казати ни имена најобичнијем дрвету и цвећу у пољу, шуми и врту. Уређење хербарија може само незнатно помоћи опом недостатку.

За оне ученике све три године, који још немају добар рукопис, одређена су недељно 2 часа писања.

Цртање музику и гимнастику не предаје нарочити наставник учитељске школе, већ се предавање цртања обично даје каквом сликару, предавање музике музичару. који често уме само да пева и свира у виолину, а предавање гимнастике каквом пређашњем поднареднику или нареднику. За цртање у обема првим годинама има по 4 часа, за певање и свирање у виолину по 2 часа и за гимнастику по 2 часа недељно. Како француски учитељ нема службу и у цркви, то му није потребно да уме свирати у клавир или оргуљу. Али и учење виолине факултативно је. Наставни план пропи.ује само: „Основна вежбања из свирања у виолину (факултативно)“. С тога не уче сви ђаци толико певања и свирања у виолину, да буду подобни, да предају певање. Због тога има много. народних школа, у којима се не пева.