Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД ЗАТ

на човекову интелигенцију и умешност. Пада у очи да духовно. образовање не мора садржавати моралност, и образован човек не мора имати карактер. На против људи од карактера нису реткост у такозваним необразованим сталежима.

Даље, васпитање се простире на све чланове једнога народа и тежи за тим, да се оно што је најузвишеније и најбоље у човечанству не изгуби за потоње нараштаје, да оно буде живо како код појединаца, тако и у целом народу и отуда је несразмерно узвишеније. Образовање опет допире само до мањег броја људи и његови идеали вреде тек онда, кад су обухваћени највишим васпитним циљем и с њим стоје у органској вези.

У појму образовање налази се нешто, што је у процесу стварања, у току, релативно и спољашње. Његови су идеали непостојани, јер се с времена на време мења и садржина образовања. Идеал образовања у Грка бејаше друкчији него у Римљана за време царева, идеал Германаца у Средњем Веку друкчији него у Новом, пошто су постали и други елементи образовања. Развитак народног живота у науци и уметности, техници и индустрији огледа се у идеалу образовања, а овај опет у наставним плановима и програмима. Историја наставних планова и програма у исто време представља променљивости идеала образовања.

Изнад наставних планова и идеала образовања стоји дух васпитања, који је изван свију промена и држи чврсто вечне основе и начела свега човековог живота кроз сва времена, и остаје исти за све васпитне школе, како за основне, тако и за гимназије, како за дечаке, тако и за девојчице. - |

Битну, дакле, разлику између идеала видимо у томе, што се идеали образовања с временима и народима мењају; док васпитни идеали не подлеже промени и времену, они су апсолутне прирол“ и претстављају нешто стално, постојано.

Васпитни идеал означава висину човечанства, утврђену трајним вредностима живота. Ну да ли постоје такве вредности» И одакле ће се их човеков дух узети, да би имао пред собом идеал, коме ће тежити» Они су укупно морални каракшер, који је у шолико јачи и сшалнији, у колико је у вези с религиозним убеђењем. Религија је дакле најбоља помоћница етичким идеалима, ту су највећа добра, поузданија од свих знања у њој је идеал васпитног циља. Кр. Ј.