Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД 828

изучавања психо-физичке природе дечје. На међународној хигијенској изложби, одржаној прошле године у Дрезди, могло се видети како је у некојим учитељским семинарима у Германији широко постављено предавање Педологије. Педагошки семинар у Шопави, којим рукује Лобзин, експонирао је, између осталога, школску психолошку лабораторију, све апарате које су израдили сами семинаристи, читав ред диаграма и албума, који показују како су семинаристи вршили самостална експериментално-психолошка испитивања у погледу питања о умном претоваривању деце.

У Угарској сад се при многим нормалним школама (за спрему учитеља), заводе велике психолошке лабораторије. Такве лабораторије постоје у многим школама у Белгији. У последње време и у Русији се истиче питање о реформи припреме учитеља у учитељским семинарима и институтима, и о организацији специјалних школа за учитеље средњих школа. Због тога је потребно да се сви упознамо с мислима о педагошком образовању учитеља, које су расправљане на овом конгресу и тамо примљене са великом симпатијом. По питању о педолошком образовању учитеља била су 3 извештаја: Проф. Нада директора нормалне школе у Будим-Пешти: О педолошком образовању педагога, шк. лекара и судија за малолетне. Проф. бриселског универ. Јотенка: О изучавању Педологије. М проф. болоњског универ. Франсија: О педолошким лабсраторијама при нормалним школама. Најопширнији је био извештај проф. Нада, који је развио ове мисли:

Педологија је пропедевтичка наука која чини основу Педагогике. Цео методолошки део Педагогике има свој корен у Педологији. У практици васпитања изучавање детета је неопходно ради упознавања са психолошким факторима васпитања и оним последицама које они повлаче за собом, за уверавање о начинима утицаја на дете. У опште говорећи, индивидуализација васпитања не може бити постигнута без педолошког испитивања, без основног упознавања са индивидуалним типовима деце. Према томе, изучавање Педологије потребно је свима, који се спремају за васпитачки. посао. Оно мора бити и теоријско и практично.

Педологија мора се систематски изучавати на универзитетима. и у свима оним школама где се припремају будући учитељи средњих школа. Ради тога треба завести катедру Педологије при сваКом универзитету. Ове катедре дужне су обухватити све гране Педологије упознавајући слушаоце: 1) с методама и системима Пе-