Učitelj

824 УЧИТЕЉ

дологије, 2) с учењем о развитку детета у опште и у појединостима, 3) с карактерологијом, 4) с педагогиком и хигијеном умног рада, 5) с експерименталном дидактиком, 6) с учењем о физичким и умним аномалијама, 7) са школском хигијеном, и 8) са заштитом деце. Сви предмети морају се обрађивати под именом Педологије на филолошком факултету. Ако би било могуће завести их при медецинском факултету, онда је потребно завести везу између њега и филолошког факултета.

Што се тиче учитељских института и других школа које припремају за обучавање у основним и материнским школама, тамо није потребно да се Педологија специјално изучава. Али је по„требно упознати слушаоце с елементима Педологије с педагошког гледишта, а нарочито о њеном односу са Психологијом и Физиологијом. Треба обраћати пажњу на релативно нежни узраст деце, за који институт припрема учитеље. Осим тога, како у педагошким институтима, тако и у медецинско-педагошким, потребно је одржавати везу између Педологије и узрока дечјих аномалија.

Циљ је практичног изучавања Педагогије освојити слушаоце учитељских школа с методама испитивања деце у такој мери, да би се они доцније могли користити тим методама, као средством васпитања. Ради тога треба имати две установе : Педагошко-психолошки лабораторијум и експерименталне школе. Прва се заводи при катедри Педологије на универзитетима. У њима се морају вр-' шити научна испитивања психолошког стања нормалне и анормалне деце, а по питањима експерименталне педагогике учитељски институти и друге школе за учитеље, у којима се предаје Психологија, морају имати мале психолошке лабораторије или кабинете. Ови лабораторијуми неће имати ничега заједничкога са лабораторијумима при универзитетима, који имају научни циљ. Лабораторије при учитељским школама служе, с једне стране, за демонстрацију при предавању Психологије, а с друге стране, ради вежбања у педагошким и пелолошким испитивањима и упознавања с методама за изучавање детета. И при медецинско-педолошком курсу такође је потребно завести психолошке лабораторије.

Као друго средство за практично изучавање Педагогије служе експерименталне школе. Овде треба, пре свега, поставити разлику између експерименталне школе при универзитетима и при учитељским семинарима. Прве морају бити у вези са катедрама Педагогије и педагошким лабораторијумима, и у њима ће се производити нова научна педагошка и психолошка испитивања. Школе пак при