Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД 825

учитељским семинарима примењују само методе познате у универзитетима, тамо изведене и проверене. У школама које припремају лекаре-педагоге такође мора бити психолошка лабораторија, у којима би се могло вршити испитивање у циљу истраживања нових метода и проверавања истих на практици. .

У опште медецина и педагогика јесу две науке, које допуњују и потпомажу једна другу. Указујући на тесну везу међу њима, Педагогија тражи учешће и дечјих, а особито школских, лекара у пословима васпитања. Услед тога потребно је, да дечји, а нарочито школски лекари, имају довољно познавања Педагогије. Они морају слушати засебне курсеве Педагогије, а нарочито учење о дечјим аномалијама, физичку хигијену, хигијену умног рада, о развитку детета и о методама Педагогије. Осим тога желети је да се они упознају са изучавањем деце која се ненормално развијају. По свима овим предметима лекари су дужни полагати испите.

На послетку, послови Педагогије морају улазити и у круг спреме правника, као будућих судија малолетника. У данашње време у већини просвећених држава постоје нарочити судови за малолетне кривце. Кад се у суду данас говори о индивидуалности кад се ствар тиче одраслог преступника, тим пре је потребно заводити судове за децу на основу изучавања њихове психологије. Дужности судија малолетних, лекара и педагога разликују се само по спољашњим условима. Сва тројица уједињују се у идеју васпитања. Према томе не само да су педагози и лекари дужни изучавати Педологију, него и судије малолетних и њихови адвокати, служитељи у судовима и на послетку — васпитачи у заводима где се находе деца осуђена судом. — Сви су они дужни упознати се с Педологијом. С тога треба тражити да правници на универзитетима слушају и курс Педологије. Зато би на правном факултету требало завести испите још из психологије детињства, упознавање са установама за заштиту деце и изучавањем деце у заводима малолетних преступника.

Педологија је дете новога времена. Зато само новији програми учитељских семинара траже од будућих учитеља изучавање дечје природе. (2 Прев.) Међутим, у току последњих 10 година и међу учитељима и у друштву у опште постало је уверење да треба сву зграду васпитања удесити на темељу Педологије, а тако и решавати сва педагошка и дидактичка питања. Зато је потребно и старије учитеље упознати са резултатима педолошких испитивања показати им користи од те науке и начине њене примене у прак-