Učitelj

750 Ма И Во ЈБ

и ове оцене, или „белешке“, бележе особеном писаљком или мастилом, јер и ту може да буде злоупотребе (доказано је да многи ђаци избришу наставникову оцену, па напишу другу задовољавајућу, те се њоме хвале код својих родитеља). Преко целе стране не треба пребележавати исписане писанке зато, што се на тај начин не могу лако увидети истакнуте грешке учињене у писању. У нај: старијем разреду основне школе може се више пута практиковати да и сами ђаци један другоме, после узајамног прегледа, пребележавају или оцене писање Само се овде треба чувати од узајамног ината или пакости, која може лако да се јави.

17). О времену када треба отпочињати предавање лепог писања у најмлађим разредима основне школе такође нису мишљења сложена. Неки то отпочињу још у првом течају при. прелажењу елементарних слова у буквару, а неки то оставе да отпочну у другом течају кад пређу сва слова или целу азбуку. И ми смо за мишљење ових других стим додатком, да на лепо и правилно писање треба обратити велику пажњу и старање још од првог дана, када ђак седне у скамију, па писао он крижуљом по таблици, кредом по табли, или писаљком по хартији — све једно. Тако се може припремити пут писању пером и мастилом по хартији, које је у ствари мало тежа или компликованија ствар, те зато и треба да дође доцније. Али ће обука са истим сада бити у толико лакша, само кад се зарана дете навикавало на правилност.

18). Неумесна и неоправдана је и она практика, која је заведена по многим нашим школама, по којој наставници, за учињене погрешке у писању кажњавају ђаке да испишу још једну или више страна исте писанке. Ту се ђаци само муче, а успеху писања оваквим казнама не доприноси се ништа, јер само весело срце кудељу преде.

Исписане и неисписане прописе треба чувати у школи и не треба давати ђацима, све до краја школске године, да носе својим кућама, јер се тамо прљају и цепају. — Уобичајено старинско писање писанака „за испит“, треба сасвим изоставити, па за испит спремити по један лист од сваке писанке, коју је ђак преко године исписао. Тако ће се лепо видети поступност у успеху, т. ј ако га буде имало, и број исписаних писанака. Тек по свршеном годишњем испиту могу се ђацима раздати исписане писанке, да их покажу својим родитељима.

Ми данас имамо за основне школе 20 бројева монополисаних писанака, са поступношћу у извођењу лепог писања, како је то ра