Učitelj

ДИТАКТИЧКЕ НАПОМЕНЕ О ЛЕПОМ ПИСАЊУ 154

зумео или схватио сам њихов приређивач. Према томе првих пет бројсва треба исписати у првом разреду, других пет — у другом, трећих пет — у трећем, а четвртих пет у четвртом Уз ово се може с успехом употребљавати и монополисане вежбанке, којих данас има четири броја. Ове су данашње вежбанке намењене сигурно за сваки разред по једна. Али вежбанка број 1 неудесна је због и сувише раздалеких линија, а вежбанка број 2 згоднија је за усправно писање но за косо.' Према овоме могу само да се употребе последња два броја вежбанака и то: број 3. у трећем разреду, а број 4. — у четвртом. У том случају први број вежбанке могао би да се употреби у четвртом разреду, ради вежбања ђака у писању по једној линији. Мимо ових „писанака и вежбанака четвртом разреду треба у другој половини другог течаја чешће давати да пише и по простој немонополисаној хартији, те да се и на

тај начин спрема у лепом писању, која ће му у животу тако често требати.

19). Мимо свега овога по сеоским основним школама има још једна велика препрека која успорава успех у лепом писању. То је тегоба у набављању ђачког потребног писаћег материјала. Па што лепо писање није добро по сеоским основним школама треба и у овоме увидети једну од најглавнијих сметња. Са каквим и коликим се мукама боре и колико непријатности искусе у набављању ђачког потребног писаћег материјала, знају само сеоски учитељи. Да се ово отклони требало би што пре завести, да се у почетку сваке школске године требује за све сеоске ђаке писаћи материјал за целу идућу школску годину. Наставници би давали то требовање надлежнима. То би требовање могли да испоруче школски надзорници или окружни школски одбори. Уз ово требало би опоменути управу наше Државне Штампарије, да у свако доба године, а нарочито у доба испоруке, имадне довољно потребан број монополисаних писанака и вежбанака. Нешто је с овим општим набављањем ђачких потреба било почињато, пре неколико година, па се на томе застало, из непознатих разлога. Сад би тај покушај требало што пре обновити, па ако се, буди због чега, за сада не би могло набављати све ђачке потребе, а оно писанке, вежбанке, ста-

кла, пера, писаљке, мастило, држаље, и др., требало би што пре набавити за сваку школу, за све ђаке. Тиме би се учинила знатна

ђ). За малу лепу или почетнике практичније су писанке или вежбанке са ужим липијама но са ширим, јер дужу црту може правилно да извуче само извежбана рука.