Učitelj

О НАСТАВНОМ ПРОГРАМУ 763.

недеља преко године не пазе и не чувају здравље, па хоће лети за две недеље у бањи да га поправе и оздраве од какве болести, да би могли опет радити све оно што шкоди здрављу. Али то не може бити. Тако и школа целе недеље руши здравље дечје сувишним радом у загушљивим учионицама, па хоће са два часа гимнастике да то поправи. За то треба што више игара, што више гимнастике сваки дан. |

Програм из гимнастике морао би остати исти, само би се до-“ пуњавао месним дечјим играма и излетима у околину.

10., Ручни рад.

И ако је садањи закон ставио ручни рад у необавезан предмет, јер каже да се 10 могућству предаје, опет треба о њему нешто проговорити, да не би постао обавезан, јер још има доста присталица на језику, те основној школи прети опасност од њега, ако му се не би права вредност одредила.

Програм му истиче овај циљ: навикавање на рад и усавршавање у шоме, Ппошпомагање физичког, моралног, естешцаног и уметничког развишка. Дакле, вежбање у ручном раду у основној · школи може послужиши гошово свима васпишним иншересима.

Кад би ово било могуће и истина, онда ништа друго у основној школи неби требало ни учити до само ручни рад. Јер, сврха друштвена и јесте у томе, ди своје чланове навикне на рад и развије физички, морално и уметнички. Али то није истина. Кад је у нас ручни рад био уведен, видело се по хиљадити пут, како се са мало. кришике свако зло на наше земљиште пренаша. Зар, кад се документује, да основна школа ни писменост не даје, онда уводити ручни рад, да се још више странпутицама лута! Зар, кад ни учионица немамо каквих треба, онда тражити још и — радионице! Зар, зарад неке уображене среће народне, треба тај народ упропастити >! Зар то не би била пропаст овако кржљаву омладину затворити у прашљиве учионице и радионице

Садањи закон уврстио је ручни рад у необавезне предмете, али он није забранио да се предаје. Није ми познато да се данас у којој основној школи предаје ручни рад и ако су све учитељске генерације, које су за последњу деценију изашле из учитељских школа спремане за тај предмет, као и оно неколико десетина „одушевљених“ курзиста, који се већином налазе у добрим местима, те сад нисмо тако оскудни са спремним наставницима као оно пре десетак година. Да ли и они не увиђају, да би ручни рад само по-