Učitelj

764 УЧИТЕЉ

јачао неуспех основне наставе» Да ли они то не чине због лепог примера, исто им показа први учитељ и вођ курзиста, који од силне „моралне воље“ побеже из учитељства >! И још има људи који се чуде, што су учитељи били незадовољни ручним радом и што су тражили да се укине! Они се не љуше на своје апостоле, што су их изневерили, већ на нас — непријашеље — што смо их гонили:

Женски ручни радови треба да остану, јер одговарају општој практичној потреби.

Ш

Кад се сваки наставни предмет сам за себе узме, онда многима изгледа, да није много наставне грађе у садањем програму за основну школу. Али, кад се узму сви иредмеши скупа, кад се од њих састави целина, онда се види, да је програм и сувише велики и претрпан, а нарочито кад се узме на ум да наше основне школе раде по 180—200 дана у години. И као последица те обимности и преоптерећености „види се у настави исцеџканосш у толикој мери, да се управо ограничи растројством“. Само овим малим временом и великим програмом (управо њиховом несразмером) да се разумети овакав незнатан успех наше основне наставе. С тога наставну грађу треба узети и распоредити највише на 30 недеља, јер толико приближно имају времена за рад.

После овога сваки се може ласно уверити, да је план лекција једна шимера и ништа више, јер се по њему не може радити. Он се истина може лепо написати, али не и остварити, јер школски рад зависи од многобројних узрока, који не стоје у власти. учитељевој, па ни у власти државних власти.

Од оваког уређења основне наставе, од оваког великог програма патимо сви: и деца и учитељи и цело друштво. Скоро 30 година врши се мрцварење и деце и учитеља и целог нашег друштва, целе државе! Скоро 30 година учитељи раде један потпуно Сизифов посао! Скоро 30 година налази се основна школа и учитељ на Танталовим мукама! Због оваког убитачног рада, види се свуд закржљалост и природне бистрине и мишљења. И то се зове рад по „модерном“ развићу науке о васпитању 2!

Модерна педагошка наука каже, да није задатак основне школе давање знања, већ развијање моралне воље, моралног карактера. Лепо. Што ће вам онда у програму онолико знање, које убија сваку вољу. Данас основне школе личе на неке мале универзитете! Све се у њој учи! Види се, да је баш у основи 10-