Učitelj

780 УЧИТЕЉ

љају ове две речи: ја сам или ја имам, може онда додавањем ове или оне речи направити стотинама нових краћих реченица. У старијим разредима свакога часа треба утрошити на то по неколико минута, било да се што запише. било да се среди и систематише, ит. д. за што сва деца треба да имају нарочите књижице.

Јагодина

24.-1.-1912. Са шведског превео

Јов. Милијевић.

О ЗЛОСТАВЉАЊУ ДЕЦЕ.

по [. МОГРКЕМАЈ

Данас у свима културним државама има врло велики број незаштићене деце, која су изложена врло многим и разноликим злостављањима, како од стране појединаца тако и од стране целога друштва. Ова разнолика злостављања толико утичу на душу и тело дечје, да их често пута убијају и физички и психички, а понекад и смрт донесу. Број жртава не може се ни приближно тачно одредити, пошто је вођење ма какве статистике у овом погледу немогуће. Осим тога и само данашње друштво и његов сувремени морал, па и сами закони, потпомажу сваку акцију у погледу злостављања и рђавог поступања са децом, дозвољавајући родитељима, стараоцима и васпитачима примену свију врста физичких казни, а које се обично извршују у затвореном простору и без сведока. Само у врло ретким случајевима — на судским претресима —- може се сазнати за злостављање и исто обелоданити; но и у овим случајевима ми дознајемо само за најблажије форме злостављања, којима су подвргнута несрећна деца од стране лица са импулсивним карактером, алкохоличара и преступника. [. ЖМоШпа, проучивши паж'иво ово питање о злостављању деце, дошла је до уверења, да је злостављање и уопште грубо понашање према деци данас по јава врло распрострањена, те се о њој и мора озбиљно водити рачуна, као о једној великој социјалној невољи, против које треба повести врло озбиљну и очајну борбу стварањем широке и јаке „друштвене и државне организације за заштиту немоћне деце. 1.

+ Туфа уоп МоНипо је аутор књиге: „Гле Ктпдегтизвћапаипоеп, те ПЏ"засћеп ипа Фе Меј тег Ае“, Из овог дела је и узет у многоме материјал за обраду горњег чланка. Прев.