Učitelj

812 УЧИТЕЉ

крајем 1897. склонио. Каса пак школска, коначно је одељена 1897 г. од општинске, утицајем закона и сталног надзора...

Од свих решења школског одбора 189%, најважније је једно од 16./1., којим се забрањује играње и скупљање света у школ. дворишту сваке недеље и празника, а одобрава само други и трећи дан Духова, као заветне дане, и још 10 дана (великих празника) у години. На тај начин, постепено, одвајана је школа од општине, склањани кошеви из школског дворишта, вршене набавке и оправке итд. На жалост, у добу слободе, сваки рад те врсте употребљаван је као политичка агитација, у којој се школски одбори, као „своји сељаци“ и поштшеђивали, а све се сручивало на учитшеља, који „истражује“, и сужава народна права! На крају крајева, наступало је кајање и признање кориснога рада, и од стране оних који су и копање бунара, и заграђивање, и кречење, и сваки рад у школи и око школе оглашавали за —— народну пропаст.

Може се мислити, како се у селу дигла хука и бука противу унитеља, после скраћења игре у порти, тим пре, што је учитељ и иначе био ћутљив и слабодушан.

ж

Изнесена су важнија акта по деловодном протоколу; баштенски рад и гајење живине, у чему је, као и о загради и сатирању корова, према ранијем раду био велики напредак; премештај и побуде оних што су га тужили; „сецање“ по доласку размештаја за цео срез, и жеља да се „с места најури из села“, у чему је општинска управа ишла у најам једној богатој породици друге странке, која је имала неку распру с учитељем, а, изгледа, и неке наде, ако би дошао млад, нежењен учитељ... Говори се о доласку новог, тек ожењеног учитеља, о превеликом размештању и „сили“, оних што су учитеља преместили, припрећивању новом учитељу; одласку старог учитеља, животу у другом месту, потпиривању незадовољства противу новог учитеља путем писама и престанак истога рада; сусрет с њиме; пензионисање старог учитеља и даља његова судбина; лични опис.

Бивало је случајева, који су постали заразни, да родитељи насрну на учитеља или учитељицу, виком или грдњом, или у самој школи, ходнику, дворишту, на капији, у механи, или где на слави, или због истраживања школских, ђачких потреба (реграција је давно престала!), или због оштријег поступања с децом (а некад и због самога укора !), или због непажње над њима у школ. двори-