Učitelj

ШКОЛСКО И ПРОСВЕТНО КРЕТАЊЕ У СВЕТУ 377

т. ј. германскога) времена и нашега народа. 2.) Дати женскињу основну спрему за испуњавање дужности материнско-васпитачких. 3.) Створити женску способном, са широким погледом и пуним појимањем потреба посветити себе раду за који све више расте тражња и у држави, и у општини и у друштву.

Овака виша женска школа тежи да постане педагошко-васпитни завод за женскиње, пошто научна потреба ширег круга женскиња не подмирује се на универзитетима, који не дају знања потребна за учешћа у социјалним пословима. Колико је овај нови тип школе потребан види се по великој навали ученица у ову новоотворену школу. Већ у првом семестру број слушалаца био је 900.

При школи морали су се организовати нови курсеви. Први је курс за учитељице, на коме се оне спремају за предавања у дечјим баштама (забавишта), семинаријама и женским школама. Друго курс за она лица, која се спремају за добротворно-просветну друштвену делатност. |:

Говор министра просвете у пруском сабору. Недавно је пруски Министар просвете држао у сабору говор о народним школама па је том приликом дотакао се и питања о даљем усавршавању учитеља. „Наши учитељи, рекао је он, имају већ прилике да се образују на Универзитету. Но на жалост већина учитеља, која "пође тим путем, изгубљена је за: народну школу. Учитељи положе испите и пређу у службу виших школа. Тиме није ништа поможено народној школи. Стога смо ми за усавршавање учитеља увели у живот течајеве који одговарају студијама на Универзитету али су посве прилагођени потребама народне школе. Појавило се мишљење да ли би ваљало садашње установе за полагање средњошколских испита проширити, јер је данас за многе учитеље врло тешко да се ваљано приправе за њ.

Учитељи су често ударили погрешним путем. Они су додуше себи стицали лепога знања али су се без потребе много и мучили. Ми смо вољни да томе доскочимо. Напослетку Министар моли да му се сада не излази са новим пројектима али он ће већ настати да питање о даљем образовању учитеља народних школа систематски приведе крају.“ ЈЕ М.

Неговања уметности. За минхенске ђаке народних школа постоје нарочите школе за неговање уметности. У Минхену је основана троразредна „централна школа за неговање певања“, у којој се примају ђаци народних школа, који показују дара за ту грану

УЧИТЕЉ 25