Učitelj

ШКОЛСКО И ПРОСВЕТНО КРЕТАЊЕ У СВБТУ 379

и цртања. По закону од 1879. г. морале би те школе имати по 6 разреда. Но данас постоји таква школа само у Киш-Маратону а не би се ни. та одржала с виша 2 разреда да није спојена са школом за вештачко браварство.

Сада се ради на реформисању ових школа тако да се оне развијају у 2 правца: занатско-трговачком и пољопривредном. Школа би имала 7 разреда од којих би нижа 4 служила за опште обра-

зовање а виша 3 за стручна знања и спрему за живот. ; > М.

ТУРСКА

Турске школе. Из „Рад. До.“ вадимо о томе следеће податке: турске школе су уређене законом од 1286. г. (= 1869) и султан Абдул Хамид се је нарочито старао о његовом извођењу. По закону има јавних и приватних школа. По 2 члану јавне школе се деле: 1. Основне школе (558бјап текфеђјец, — поименце школе за малу децу); 2. средње школе (тизсћае текфеђјеп); 3. лицеји (даде тектебђјел); 4. султанија (ззшате текјеђјеп); 5. велика школа (текјанђ-!-аПе). Оставићемо све остале, па ћемо само узети онај део у коме се говори о основним школама. Основна школа мора бити отворена у сваком месту било селу или вароши. У самом Стамболу треба да постоји преко 500 таквих школа. У местима где је помешано становништво дозвољене су школе и за немухамеданску децу. Од године 1300 (= 1883) за издржавање школа прописана је такса (теат 15558]. Школовање у осн. школи траје 4 године. Предмети су у осн. школи: читање и писање; моралне поуке, лектира и учење наизуст читавих места из корана; четири вида рачунања, кратка османска историја, нешто из позн. природе и вежбања у очигледном разматрању. Немухамеданска деца добијају наставу из религије од својих попова или учитеља.

По чл. 6. даље похођење школе (преко 4 године) дозвољено је онима, који хоће да науче цео коран. Религиско образовање је тада важан предмет. Чл. 8. и 9. говори о времену похођења школе код дечака од 7—11 год. а код девојчица од 6—10 година. За недолазак деце у школу прописане су казне а после свега тога ако и опет деца не долазе по чл. 12. могу од месне полиције бити силом доведена у школу. Ослобођање ђака од школе готово је исто као и код нас. Дечаци по могућству школују се одвојено од девојчица. Школе стоје под управом министарства просвете (Меагш Мезаген). Поред тога има школа које су под другом управом. Таква

25%