Učitelj

Методика 267

опажањем бележио је место цифре повлаку, да би се тако могле разликовати јасне бројне представе од нејасних и тамних. Резултат у 1 разреду основне мушке школе био је овај:

4 При посматрању куглица у 1 реду:

43 546 76 8 7 9 6 Било је грешака код тих : бројева: 17 2132 6 12 4 17 18 26 10 2 Тамних представа пак је било: 10477 185 34. 110:2 4 6) При посматрању куглица у квадратним сликама: 4359676 87 96910 Било је грешака код тих бројева: 116719116133126 И тамних представа: 3—1328——38 114.

Свега погрешака код схватања куглица у једном реду било је 154 и тамних представа 11, укупно дакле 225, док је код ехватања квадратних бројних слика било погрешака 67 итамних представа 31, укупно 98, дакле у оба случаја' испод половине. Најинтересантније је пак у овом опиту то, што је од 45 ученика само један без погрешке схватио. све бројеве куглица, које су показиване по редовима на једној шипци. док су код посматрања куглица у два редг, то јест код квадратних слика, девет ученика схватили тачно сваки показани број.

Скоро до истих резултата дошли смо испитујући и учеНИЧКО_ схватање бројева у осталим разредима мушке и женске основне школе. Међутим, и ту пада у очи, да ученице у опште теже схватају количине и бројеве од ученика.

Својим експерименталним истраживањима Лај је скоро вајвише допринео, да се у рачунској настави пође једино правилним и опробаним психолошким путевима рада. Његови су подстицаји тако снажно утицали на методичке кругове, да се са даљим експериментисањем ни данас не престаје. И, у колико се у тој области више експериментисало, у толико су поједини резултати јаче потврђивали и учвршћивали његово гледиште о значају груписања предмета за посматрање у виду бројних слика у елементарној рачунској настави. Тако су у новије време опсежним. експериментима Н. Маћетапи и А. Зећејдег слично Лају такође нашли, да се прве бројне представе најтачније схватају преко положених правоугаоних бројних слика, а Ргапк М. Егеетап (1910. год.) је у Институту за Експерименталну Педагогику и Психологију Лајпцишког Учитељског Друштва понова експериментима доказао, да су од свих досадашњих бројних слика најприступачније ученичком духу Лајеве

ар