Učitelj

!

274. - Учитељ

ник НИ при најбрижљивијем бројању или посматрању већих количина од десет неће моћи накад шачно одредити број при поновљеном истицању те количине, док не би изнова отпочео бројање, или док не прими груписање количине просто на веру. Колико и колико се пута ученицима напросто каже: овде имате 16, 37, 100, 200 и т. д. куглица, зрнаца, прутића и томе слично, а у ствари често ни један од тих бројева није тачан“! И баш зато је број у таквом случају увек истовремено и апстрактни и конкретни појам. Сва је ствар овде у томе, што се треба потрудити, да ученик краћим и поузданијем путем дође до појма о већим бројевима, а не сувише заобилазним, како то препоручују махом понеки методичари „бројачи“, тражећи да се бројеви очигледно представљају чак и преко 'хиљаде.

_ Најкраћи пак и најбољи пут за добијање представе о ве-

им бројевима у главном је исти каои у елементарној рачун-

ској настави. Наставнику мора увек пред очима лебдети главна

мисао, мисао о томе: да је наш целокупни бројни систем само.

декадни систем. Природа се човечјег духа ту и сама постарала, да цео природни л друштвени живот учини човеку приступачним и с бројне стране тиме, што је кроз цео бројни систем провела одређене групе бројева као наименовања, с којима се» може оперисати као и са наименовањем сваке друге врсте, јединице, десетице, стотине џ хиљаде у једном већем броју нису према шоме међу собом ништа друго, но разноимени бројеви са тачно ушврђеном вредношћу. Па како се бројне представе нижег степена увек у истоме реду садрже У бројевима вишега степена, то ће и подлога у већих бројева бити у толико чвршћа и реалнија, у колико је јаснија представа о основ“ ним бројевима. А представе о основним бројевима, видели смо,

бивају јасније и лакше се добијају, кад се количине посматрају ·

у одређеним групама, посебице у квадртним сликама. Ако се томе посматрању придружи и бројање, кас једино средство за одређивање вредности бројева у бројној скали, онда ће без

сумње свеколике представе о бројевима, које ученици добију тим жутем, бити живље, јасније и потпуније.