Učitelj

Историска педагогика ; 249

чанству. Дру речима, његово велико и племенито срце, његова религија.

Како је мислио Песталоци о. религији, ВЕР) И хришћанству 2

Чујмо опет њега самог! Он каже у своме спису од. 1797. г.: „Моја испитивања о току природе у развитку човечјег рода“, ово:

„Као чисто дело природе мој род нема никакве религије; животињска наивност нити моли, нити жртвује, нити благосиља, нити пак куне. Као дело моје покварене природе религија је заблуда.“ |

„Као дело мога рода, као дело државе религија је превара. Само као дело мене самог религија је истина. Као дело мога рода религија је слушкиња односа, које ми сами стварамо, слушкиња центра ових односа, државне силе. Као таква она је мати краљевско-монашке маскараде и монашко-краљевске маскараде, ретко слушкиња друштвене правде, најчешће бабица неправде и силе.“

" „Као дело мога рода религија је дивља природа у неприродном стакленом, врту за уметност са притиском силе и снагом лицемерства у својој руци...

„Само као дело мене самог, као моја унутрашња истина, религија ме уздиже изнад преваре и неправде животињске ограничености и друштвене отупелости.“

Шта је битно у овим изводима Песталоцијаг Ево шта: религија као унутрашње убеђење је истина, али религија као друштвена и државна ствар јесте лицемерство, обмана, неправда и насиље.

„Религиозна форма — вели Песталоције — јесте само спољашње рухо религиозне појаве масе нашега рода; стога је она религиозна форма најбоља, која оживљује њену суштину, унутрашњу, божанску религију.“ Шта разуме Песталоци под унутрашњом, божанском религијом> — Он одговара јасно и одређено:

„Религија мора бити ствар моралности. Као ствар силе, она по свом бићу није религија. Такође није религија ни рачунска дрека државних политичара, да ће