Učitelj

9

стање у нешколовању великог броје дорасле деце и под дазашњим погодбама.

__За сада, моју нарочиту пажњу у овом одељку о ученицима привукли су физичка развијеност ученика. њихово понашање, чистота и похађање школе. |

Већина школ. надзорника у својим извештајима наглашавају слабу физичку развијеност код ученика према њиховим годичама. |

Никакво чудо што је стање у том погледу такво. Скоро

било би обрнуто да није тако, кад се ама на уму, шта су та наша деца претрпела душевно и физички за време непријатељске окупације, патећи душевно за својим одсутним браниоцима и хранитељима, и стално страхујући од варварских поступака обесног непријатеља; трпећи физички пад теретом послова који су премашивали њихову нејаку снагу, коју нису могли надокнадити довољном храном, а при том још и гола и боса, и «Само смишљеним физичким васпитањем које се тако разноврсно изводи у нашим народним школама, а у где којими потпуно занемарено, и довољном исхраном, на коју наш сеоски свет, на жалост, не само не обраћа довољну пажњу, већ у њој налази предмет највеће штедње, могло би се тој рђавој физичкој развијености ученика једино помоћи, али не и сасвим поправити је. јер економска беда, која се продужава по свршеном рату свом својом јачином, главни је узрок што нам је омладина закржљала, бледа и испијена лица, сиромашно и често бедно одевена.

Али ако је школа немоћна да сад одмах отклони данашњу економску кризу, школа може и мора, јер јој је то дужност, да физичком. васпитању школ, омладине, које је од истоветне важности, ако не и претежније, као и интелектуално, поклону озбиљну и сву потребну пажњу.

У времену када Соколство у нашем народу узима толиког полета, ниједан свршени ученик и ученица Учит. Школе не сме да буде без темељне спреме за физичко васпитање учевика народних школа путем сокол. вежби и швед. гимнастике.

Успешнијег начина за то васпитање нема ван сок. вежби.

За извођење овога важног задатка народне школе потребно је да свака школ. зграда има салу, ма и од дасака, у којој ће се и за време рђавог времена часови телесног вежбања редовно држати и свакодневно, јер како се то саду нашим народним школама ради само лети и за лепе дане са два часа недељно, то се не да и не може постићи какав успех у физичком васпитању. Физичко васпитање под таквим погодбама остало би и даље гола формалност у савременом плану наше народне школе.

Стога је дужност свију вас, да на ту страну васпитања