Učitelj

Морална настава у народној школи 241

видуа, предмети, свест) на почетак (животна заједница, опште деловање, акција); оно превиђа чињеницу о променљивости душевних стања, њихову зависност од рапорта душевних стања, као и везу са животном заједницом која је првобитно дана; оно не разликује у довољној мери материјално биће од душевног и не познаје развитак који почива на чињеници животне заједнице. У особини душевнег живота да се једном изведена акција увек поново може да изведе, при чему раније акције задржавају свој утицај, дата је могућност за развитак.

Али човек не живи сам за себе. Његов је живот уоквирен општим живогом, општим деловањем. Овај општи живот, без почетка и без краја, једина је претпоставка, коју ради објашњења мерила морамо учинити, и ако је емпиријски не можемо доказати. Али она се оправдава искуством, уколико јој ту ништа не противуречи. Претпоставка о општем животу омо-

гућава нам схватање појединачног живота, појединих ствари. 'Они су израз општег деловања, његов посебан начин деловања, који је или прост (догађаји без живота) или многостран (живот). Појединачни живот и поједине ствари су, дакле, одвајање од општег живота, општег деловања. К овом одвајању воде трајни нагони (инстикти) који су условљени самим општим деловањем. Мисаоно тедо, кад буде привучено, задржава трајно покрет, нагон, који покреће биљку на рашћење, остаје као развијање клице. Ово остајање, ова трајност инстиката води код људи и животиња навикама (што не значи да су инстикти и навике једних и других једнаки). Инстикат и навика су узрок за свако посебно биће,

(Ово неколико општих погледа биће нам довољно да схватимо суштину морала. Кад свако посебно деловање стоји_ у вези с општим деловањем, онда се ни човек не може ниједним својим поступком ослободити ове опште везе. Зато је моралност, која би била независна од религиозног живота, које би постајало само у паметном размишљању, за нас немогућна, · јер нема акција човекових, које би постојале сама за себе, "независно једна од друго. Душевни живот и сваког појединца представља недељиво јединство.

Акција човекова у вези с општим животом чини основицу за морално поступање, Ко ову везу хоће да раскине, по- |

ступа неморално, егоистички, алиму раскидање ипак неће поћи *

ко