Učitelj

Васпитање у нашим народним школама 201

И ако ми живимо од туђих теорија и искуства, која су течена а под другим приликама но што су наше и на индивидуама различитим од наших, ипак се ми, често, заносимо теоријама, који при најобичнијем експерименту губе значај и које се не могу пресађивати у сваким приликама на сваки терен. Искуства која се теку код културних народа и старих раса разликују се од оних код народа са почетцима културе и народа младих; она су тако разлитита као искуства оних који би вечито живели у рају и оних који би вечито живели у паклу. Оно што је добро за Англосасе не мора бити добро за Латине. Па ипак — наука је општа с вариантама у примени код разних народа. С тога јеи потребно да ми наше ствари посматрамо на своје наочари; да свој васпитни циљ удесимо према приликама, менталитету наше деце, нас самих и према моћи расе да извесне ствари свари. _

Наша народна школа има, поред других дужности, да васпитава децу, да од њих ствара ваљане људе, здраве људе, свесне, људе с полетом за све оно што води добру појединаца и државе. |

И поред све добро воље данашња нар. школа не врши тај васпитни утицај. Пуно је разлога који утичу да она то не може учинити. Систем који влада у народној просвети, наставви програми, осуство већег дела омладине у школи, спрема наставника све су то узроци оних последица које данашња народна школа даје.

Ви имате један систем, који је у нар. школи, и који је. стар колико и наше школе, који је застарео да се више не може толерирати. Ми живимо још у времену кад се од нар. школе тражило да ђак зна „читати, писати, рачунати и богу се молити“. Васпитање у нашим нар. школама канда је нешто споредно. И доследно том систему спремане су и учитељске генерације. „Кад би се коме ставило у задатак да перорезом обори једну прашуму, морао би по свој прилици осетити исту немоћ од очајања, која обузима реформног трудбеника постојећег школског система — тога непоходног шипрага од будалаштина, предрасуда и заблуда, где је свака тачка згодна за нападај, али где-сваки нападај са срествима која стоје на располагању остаје бесплодан“. Систем један се не мења лако; зато "треба и времена и људи. Времена да се оспособе и убеде људи