Učitelj

Основи за израду наставног плана и програма 211

основној школи — а о васпшшном програму, о васпитању, У које улази настава као једно средство, не говори се ништа. То се оставља увиђавности наставника. Па зашто онда не оставимо и наставу слободној увиђавности наставника2 Нека предаје шта ко хоће и колико хоће“,

Према овоме заиста за наше основне школе не би требало прописивати само програм за наставу већ програм за васпитање омладине у које ће ући и настава.

Но да оставимо то сад на страну требало би да видимо које су опште одлике којима треба да се одликује наш будући наставни план за основне школе. |

Казали смо да задатак васпитања и наставе треба да проистиче из задатка народне школе. Расправљајући на прошлој, Загребачкој, Скупштини о томе каква би требала да буде народна школа ми смо рекли:

Народна школа треба да буде у првом реду васпитна и радна. Она треба да развија морални карактер својих васпитаника и да наставом производи многострука интересовања за сазнањем онога што је добро и корисно, лепо и племенито, интересовање за свој рад и отаџбину, своје друштво у коме живи и његов напредак и да ствара радну активност засновану на моралним побудама. У добу национализма она мора бити у првом реду национална ца би тако овај свет могао бити оспособљен за живот у доцнијем космополитском свету. Народна школа мора бити јединствена за целу земљу. Јер нема више Србије, Хрватске, Босне, Далмације, Словеначке, Војводине, Маћедоније, има само један народ и једна земља. Мора бити јединства у раду, јединства у жељама, јединства у осећању, јединства живота. Има само један рад у школи: рад за јединства државе и стварање љубави ка држави и јединству. Народна школа треба да буде пи демократска: Народ не треба да је одстрањен од ње. Школа треба да је привлачна жижа његова. Од школе треба да се расипају топли зраци у у најдубље слојеве народне, који ће га будити, кретати на бољи живот, ослобађати таме и незнања, и изводити на пут среће и благостања. Школа треба да буде слободна; слободна од свих предрасуда и лажних учења и да служи само сазнању истине и правде. |

3*