Učitelj

Настава из народне историје 235

Хрвата и Словенаца, од Чедомиља М Тодоровића, у издању Учитељске књижаре у Београду, уз овакву рекламу: „Могжемо смело рећп да је ово издање шако важнога уџбеника у данашњици јединствено. Машеријал који је у њ унесен по програму, самостално је обрађен и црпљен из најновијих извора · историјских. Стил је јасан и изразит“, |

Да разгледамо њега, који се истиче као јединствени своје врсте у данашњици, за који је материјал узет из најновијих извора, који је израдио један стари учитељ, а издала учитељска. књижара, а поглавито стога, што се нарочито наглашава вредност овога. уџбеника у данашници, јер, као што је напред речено, наше нове државне и националне прилике чине, те настава из народне историје у нашим народним школама има. један особити значај.

1. Основа ва израду уџбеника; Чим се узме у руке овај уџбеник, и разгледа оно што је прво и најважније, а то је, на каквој је основи израђен овај уџбеник, одмах се види да је уџбеник израђен на погрешној основи. Одмах се види да ово. и није неки нови уџбеник, израђен на некој новој основи, какоче то. могло очекивати, кад се нарочито истиче његова особита вредност у данашњици, и као што данашњица захтева да су . израђени уџбеници за наставу из народне историје у нашим. народним школама. У ствари ово је само четврто издање старога предратнога издања, Историје српскога народа, у коме су на крају додате још и историја Хрвата и историја Словенаца, и то, цела историја Хрвата на 3, а историја Словенаца. на 2 стране! Уџбеник, дакле, није историја нашега троименога народа, већ историја српскога народа са историјом Хрвата и Словенаца. Сам тај факт, што је овај уџбеник израђен на таквој основи, да се по њему наша школска младеж учи оделитао српској историји, оделито хрватској и оделитшо словеначкој историји, казује довољно јасно да писац није схватио значај и задатак наставе из народне историје у нашим народним школама у данашњици, јер израђени уџбеник на оваквој основи, не само што нимало не потпомаже да се код школске младежи развија и јача свест о нашем народном јединству, већ се оваквим сепаратистичким узвођењем наставе из народнеисторије у нашим народним школама највише уди развијању