Učitelj

236 Учитељ

и јачању свести о јединству нашега троименога народа код „младих народних нараштаја.

Ако би се народна младеж у народним школама овако учила народној историји у свима нашим покрајинама, ако би се у српским народним школама школска младеж учила потлавито српској историји, па им се при крају школске године казало нешто мало и из хрватске и словеначке историје, а у хрватским или словеначким школама народна младеж учила поглавито хрватској, односно словеначкој историји, а при крају казало и нешто и из српске историје; зар те не би у истини "било сепаратистичко изучавање народне историје у нашим народним школама, и зар није очигледно јасно да се оваквим нзвођењем наставе из народне историје не може никад развити свест о нашем националноме јединству ксд наше народне ом-ладине, од које ће постајати нове народне генерације, већ да се оваквом сепаратистичком наставом из народне историје потхрањују покрајински патриотизам и племенска осећања, а то је оно, што баш највише смета развијање и јачање свести + нашем националноме јединству2 ·

Хоће ли се да се наставом из народне историје у на„родној школи успешно утиче на то, да ме:то покрајинскога патриотизма и племенскога осећања, који се доста јасно испо-љавајуу садашњости, завлада ускорој будућности код нових генерација сва три племена нашега народа једна национална свест "и једно национално осећање; онда се настава из народне исто„рије у нашим народним школама не сме изводити овако сепа-

ратистички, већ се у иастави из народне историје у свима

"нашим народним школама морају сва три племена нашега народа узети као целина, као један народ од три племена, па · историјске догађаје излагати по историјским периодима, а не · по појединим племенима.

На тој и таквој основи треба да је израђен сваки уџбе"вик из народне историје за народне школе у нашој уједињеној

„домовини, па да настава из овога предмета, може одговарати потреби данашњице, нашим новим државним и националним приликама, а при распоређивању и обради градива мора се "нарочито настојавати да се у настави из овога предмета даде "подједнако места из историје свакога племена, а нарочито истакну

,