Učitelj

262 Учитељ

у заједници, какову нам сваки разред пружа, навикавају деца на ред, чистоћу, пажљивост, дурашвост, стрпљивост и марљивост, те обзиром на заједницу на увиђавност, сношљивост и међусобно потпомагање.

Износећи ове напомене поводом споменутог „Приручника“ није нам до тога, да осуђујемо писца, него да упозоримо но стање наших учитељ. школа, које су према својој моменталној организацији далеко од онога за чим ми учитељи идемо. Али сматрајући ову књигу кратким прегледом за обнављењем. преузетог градива из психологије и педагогије, и да као „Приручник“ мора имати главне моменте у заступаним дисциплинама, како би и код обнове информативно деловање, а поготово још и ' као напутак за самоуке истичемо на основе. овога. да је ред предавања за наше семинаристе у духу једвог застаралог система и да моментално стање ових наука далоко. надмашује оно знање, које им се у њима саје. —

Морамо истаћи, да су наше школе удешене тако, да се. највише полаже на рад и развитак једне основне функције, а то је спознаје. У ту је сврху дато и градиво, означени путеви, начини и облици наставе. Говорећи о узгојним средствима "писац истиче, како се потреба запослености рађа отуда, „јер“ у душевној природи постоји стална потреба и тежња, да ч0вечија свест не остаје без измене предоџбе“ и да се због тих празнина рађа досада. Дакле да се тој потреби непрестане измене задовољи и да наступи досада, треба школа да намиче градиво и да препостављајући где су те празнине износи речима и огледима нове представе, како би се кругови спознаја. надопуњали. У ту сврху треба младим учитељима и самоуцима упознати и два главна облика наставе — акроаматични и. еротематични — јер је све стално до речи њихових и јер та наша школа не познаје другога, но или предавати знање готово или испитујући ученика и опажујући њихове празнинеопет речима надопуњати крње кругове престава, Зато се у овом „Приручнику“ толико говори о џитању и одговору, а код наставних помагала не иде се даље од поделе или слике. Такова изгледа наша школа и које познаје рећи ће, да се у њој ништа променило није и да су наши млади другови осуЂени да излазе у живот и на дужност, када ће за кратко мо--