Učitelj

Књижевни преглед 267

љубави, надама, мржњи, и све перипетије дечачког периода су вештачки изведене до дивљења. Сумња, она вечита сумња једног дечака, који мисли да га нико не воли, то је сумња. који је свако од нас прежнвео. Тако исто мржња, према домаћем учитељу, она силна, али тренутна мржња; па они пасажи, који описују машту, која не бира предмете и не зна за препреке; па протест душевни против настраног, аристократског и схоластичког васпитања; па мудровања дечачка о симетрији, о сеоби душе по смрти; па скептицизам; па нијансе искрености и стидљивости — ето предмета, ето описа „Дечаштва“ ето. његове психологије, филозофије и религије живота. Ко да га не чита, и не ужива у њему2.. |

Изразити садржај „Младости“ није лака ствар. То је кодекс карактеристика, То је аутобиографлја једне личности, допуњена описима схватања и душе других личности, паса-. жима и пејсажима.. Лепо је казао у једној прилици Дружинин „Младост“ захтева, да се о њој напише двадесет листова. а не једна страна. Нико боље није умео, да схвати и опише колебљиви период младости од Т. у „Младости“.“ Интелигентан човек мора да нађе у њима насладе. Та сјајна поезија, која у многоме дише поезијом старе Москве, искоришћава најфинију утанченост анализе. И ако има својих мана „Младост“ за интелигентне читаоце бића боља, макар у једном случају, како

и „Детињство“ и „Дечаштво“ имају много више епизода, којих . се добро сећамо да смо преживели у нашем животу. Боља, у том случију, што ће нас потсетити на колебљиву нашу младост. Поред овога „то ће бити једно фино Ta DO MOO парче за људе мислене и људе, који осећају поезију“.

Толстој психолог и Толстој педагог, то су два нераздвојна појма. Трилогија је најлепши увод за разумевање Т., као педагога, за схватање његових педагошких идеја, које је они практично примењивао у својој Јаснопољанској школи. Али не · треба мислити, да је Т. био само педагошки занешењак. Добар период свога живота он је посветио специјално изучавању дечје душе, и изучавању мегода и организације школа, које имају да. се базирају на дечјој души. И кад је он, поред Писарева # Парогова, један од твораца нове слободне школе, школе, која. се и сада прижељкује, не само у нас, но и у целом свету; кад_ је он сјајно истакао тезу слобода детињства, ми мислимо, да.