Učitelj

|"

Значај и задатак наставе матерњег језика 293

се коси са здравим разумом и моралом (Приче: Правда и кривда, Пепељуга, и т. Д'). Ретко у вези са симпатетичким интересовањем, а чешће самостално, појављује се социјално интересовање, кад се с ученицима воде развори: о мањим или већим људским заједницама, о узроцима њиховог постанка или нестанка, њиховог напретка или назадка. Исто тако, читањем и претресањем живота у природи, у друштву, у народу, ученици сазнају да су и они чланови једне заједнице, а са тим сазнањем рађа се у њиховој души социјално интересовање, које их одводи на поље заједничкога рада и заједничких напора за одржање целине. | Најзад, човек се најусрдније моли Богу на свом матерњем језику, те ће се у ученика наших и религијско интересовање само појачати и учврстити, ако им сви атрибути Божанства и бар главнији религијски чинове и обреди буду растумачени на матерњем језику. Читаначко градиво религијске садржине, кад. се правилно обрађује, такође доприноси одржавању овога интересовања код ученика. |

И ако смо овим на сваки начин довољно нагласили циљ наставе матерњег језика у народној школи, ипак самим тим. није ближе одређен и задатак њен, који се намеће народној школи као таквој. Ми смо видели, да је народна школа у првом реду национална, те је природно, што се у њој главна брига мора посветити темељном изучавању баш матерњег језика. Страним језицима какав је случај са другим школама, у њој нема места у нормалним приликама. Једино се по изузетку може допустити највише по један стран језик, али и тада с извесним ограничењима и само у старијим разредима. С тога Бемо се и ми овде задржати само на одређивању задатака искључиво наставе нашег матерњег језика.

Задатак наставе матерњег језика у народној школи према томе састојао би се: 1) у разумевању народног заједничког књижевног језика, 2) у тачности и умешности изражавања (усмено и писмено) на томе језику, и 3) у поступном увођењу ученика у народну књижевност.

У погледу разумевања народног књижевног језика народна: школа: мора оспособити ученике, да шуђе мисли, исказане усмено или писмено, потпуно јасно "схвате и разумеју. У по