Učitelj

322 "Учитељ

-- (Сваки је способан да се сам поучава. — Све је у свему. — Он

је за предавање буквара дао извесна правила, којих су се дуго држали педагози свих земаља на тај начин, што је читање изводио упоредо са писањем. По њему се прво учи писање слова затим слогова, речи и реченица. Али данас његов се метод. одржао само у историји дидактике, пошто је почивао на погрешним поставкама, али му се ипак има захвалити што је метод писања са читањем потпуно усавршен.

С. Еоипет (1712—1837) се истакао нарочито својим делом „Природно васпитање“ у коме излаже вредност инстиката, тенденција и природних апетита, које треба искористити за потребе заједнице. Био је иначе стилиста првога реда.

Зат!- 5 топ (1760—1825) | је представник тако званих хуманитараца, који је схватио да индивидуа има вредности за. функције у држави. У једном „Подсетнику“, поднетом Удружењу за основну наставу он износи, зашто треба поштовати тај социјални циљ и излаже особиту важност моралног васпитања. Био је иначе добар говорник и активни пропагатор васпитних идеја. |

Ми ћемо овде истаћи и још неке ауторе, који су се ватрено занимали васпитним проблемима, од којих су најистакнутији:

М. Сопзт (1792—1867) је имао великих заслуга за организацију Универзитета и толико година био је апсолутни представник философске наставе у философским дисциплинама и упознао је своје сународнике са философским и педагошким погледима других народа. Његова су најважнија дела: »О народном просвећивању у Холандији“, „О просвећивању у Немачкој“ и т. Д.

Ре Сегапао (1112—1842) био је такође изврстан философ и култор административног права а бавио се и основном наставом и сензоријалним васпитањем. Успео је да оснује две Учитељске Школе и у једној од њих био је и сам наставник и написао „Нормални курс основних установа“, које је дело сматрано за дуго време као једно од најбољих дела из педагогике. Написао је и „Морално усавршавање или васпитање самога себе“ и две свеске „Васпитање глувонемих“.

ЈЕ 5ершт (1812—1880) је студирао педагогику и медецину па се нарочито посветио студији идиота. Затим је основао једну школу за идиоте и тамо вршио. масу експеримената, који и;