Učitelj

336 Учитељ

ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД

ШВАЈЦАРСКА

Педагошки Институт Ж. Ж. Русо-а у Женеви.

Директор Педагошкога Института Ж. Ж. Русо-а у Женеви, Ргегте Воуећ, увидео је да се нетачно схвата значај и задатак овога института, па је стога у есперантском женевском часопису „Езрегашо“ написао на међународноме језику један чланак, у коме је јасно изложио прави значај и задатак овога института.

Инстут је — вели директор Вохећ — француски, Он је. установа за експерименталне студије свих питања, која се односе на васпитање деце, Његов колегијум стоји на овоме основном гледишту: да рефарми свих врста школа мора свакад и свуда претходи студија и боље познавање детета од досадањета повнавања, што се поклапа са латинском изреком: „Discat a puero, magister“, a mro значи: учи се, учитељу, од детета.

Основи института, сада већ покојни професор психологије 1' Еа. С!арагед, поставио је као задатак института да се у њему може оријентисати у свима педагошким питањима сваки, који се посветио васпитачкоме послу. Институт овај није, дакле, Учитељска Школа у обичноме смислу. Између Учитељске "Школе и њега је велика разлика. У Учитељским Школама припремају се учитељски приправници по програму, има која прописују државне управе, а овај институт студира питања какви треба да буду ти програми слободно од предрасуда.

Слушаоци овога института су будуће управитељице материнских школа (вабавишта), будући учитељи и учитељице „нових школа“, или такозваним „васпитним породицама“, како их назива немачки проф. Глеф;, будући наставници Учитељских Школа, будући агенти за социјално старање.

Путеви овога института су, дакле, многи, али се сви усредсређују у један главни циљ, а то је: методичко студирање детета и младежи, њихову психологију, њихово мишљење, осећања, игре, и остало. Прва је ствар љобро познавати дете, па тек онда његово васпитање. |