Učitelj

650 Учитељ

оправдања) као и буквар у првом разреду основне школе (ма да сам дуго и са нарочитим интересом посматрао веома успешан рад првога читања и писања код једног искусног искусног наставника а без икакве употребе буквара). Остали уџбеници како у првом тако и у осталим разредима од врло мале су користи а кат-кад могу бити од штете, У крајњем случају они, кратко написани, са лепом техничком израдом, добрим илустрацијама и методски израђени могу послужити као подсетник на оно што сеу школи учило.

Па ипак на завршетку треба рећи и коју лепу реч о досадашњим писцима уџбеника и њиховим уџбеницима која им заиста и припада. На првом месту ти уџбеници били су прави и најглавнији извор одакле је велики број самоука учитеља црпио и знање и метод. И ако је и било каквог успеха код њих, он се има једино приписати уџбеницима. Недовољно спремни учитељи држећи се поглавито уџбеника несвесно су "испуњавали дужност и према себи и према школским властима и према деци. Они су програм завршавали, служећи се чак и очигледношћу и поступношћу и дајући неко за округљено знање деци. Са савршенијим и новијим издањима уџбеника ишло је напоредо и њихово лично усавршавање. Ну данас број таквих учитеља сведен је на минимум, а кроз коју годину "ваљда их неће бити ни једнога.

На другом месту дечији уџбеници вршили су готово до последњих дана и улогу народних библиотека. Они су на седељкама по селима за време других јесењих и зимских ноћи били наглас по неколико пута читани и препричавави.

Ми ни данас по селима немамо онолико и онако. уређених читаоница и библиотека колико би то било потребно, па да се задовољи најнужија потреба а раније још и мање, и тако су уџбеници, недовољно искоришћени у школи, учинили десетоструку корист у породици; у народу.

Данас уџбеници већ ту улогу не могу да играју као раније. Њих у народу треба да поступно замењују какве „Народне Новине“, лепо уређени „Пољопривредни Календари“, хигијенске опомене и т. слично. Уџбеници нису погодни више ни за школу ни за народ. Сада би још најбоље било посветити нарочиту бригу изради једне подесне читанке, која би требала да буде пека мала енциклопедија, и која би све и ситне и крупне уџбенике

74