Učitelj, Oct 01, 1923, page 35

Јединствена обучна основа за основне школе 113

ради саме технике писменога изрицања, онда може да самостално репродуцира ону грађу, коју му је подала ваљано удешена обука као и ону грађу, коју је стекло непосредним доживљајем. Овде ваља напоменути, да сва обука у школи треба да буде удешена у форми доживљавања, па да према томе имаде једнаку вредност она, која је течена у школи као и ова, из самога живота. На свршетку обучавања ваља дете да буде вешто своје мисли приопћити и писмено књижевним језиком.

Е) Граматика.

Напокон треба још неколико речи да се каже и о обучавању у граматици. Граматика као обучни предмет имала је увек и великих заговорника и великих противника. Није потребно да овде напосе излажем њихове разлоге за обрађивање и против обрађивања граматике у основним народним школама. Довољно ће бити, да истакнем ово: Канимо ли дете извјештити у писмену изрицању мисли онако, како смо то мало прије образложили, онда оно треба да добије појмове о реченици, речи, слогу, гласу, о врстама речи, затим о том, које речи ваља писати великим почетним словом, где ће ставити какав знак, разгодак или интерпукцију. Ми не можемо самим писменим радом водити у том децу, да она прођу све поједине кон-

кретне случајеве и да их така непосредним њиховим искуством

оспособимо за правилно писање, него нам треба након неколико случајева, што су их деца пишући прошла, навести да сама утврде правило и за све остале случајеве, до којих ће доћи радећи писмено. У том смислу треба да узме граматичку обуку наша народна основна школа, наиме да је узме као помоћно средство за ваљано писмено приказивиње унутрашње · садржине и то особито онде, где нам сам усмени говор и писмени рад не дотјечу као подлога за вјештину правилног писања. Ово двоје јест подлога, основка, конкретни рад, а граматичка поука треба само да сабере и формулира тим радом стечено искуство. Усмени п писмени говор сабиру конкрешне случајеве, а граматика их треба само да класифи“ цира и утврди као директиву га даљни рад.

Према тому требала би обучна основа, да установи као прво и основно начело за граматичну обуку у основној школи

да се граматика обрађује на основи усменога говора и писме-~

Учитељ ПАО