Učitelj

Јединствена обучна основа за основне школе 17»

ј. Шкавић, — Загреб.

Јединствена обучна основа за основне школе

— Наставак. ИП. Народна географија.

Појачање оне народне заједнице, што ће је вршити ваљано удешена језична обука, треба да преузме у првом реду народна географија. Док језична обука уједињује све чланове нашега народа душевно, тиме, што даје прилику да своје унутрашње стање сви чланови једнаким и истим средствима изграде и по једнаким психолошким и говорним законима очитују; дотлеуједињује народ географија територијално, јер она упознаје онај териториј, на ком наш народ живи као једна природна цјелина, по којој он постаје и једна културна и етничка цјелина, Док језична обука имаде сврху, да сваки члан нашега народа упозна унутрашњост нашега народа, дотле га географија упознаје са његовом спољашњошћу, с његовим начином живота. и рада. Уједно нам она приказује, како су те спољашње ознаке настале под утицајем спољашњих природно географских прилика и њихову односу према националном карактеру. Језично“ обука приказује законе народнога мишљења и народнога чувствовања, па народнога приказивања тих унутрашњих стања, а географија износи на видик законе народнога живота иџ рада. Па какогод треба језична;гобука да ученика уведе у склоп тих закона народнога м шљења и чувствовања, тако треба географија да ученика уведе у народни живот и рад, да га. учини једном разумнсм и продуктивном станицом народнога. организма.

Једнако, како смо код језичне обуке истакли као основну мисао за јединствени школски програм полажење од специјалнога к опћему и заједничкому, истичемо и овде као основ: ово савремено дидактичио начело. Као што је у језичној обуци дијалекат основка, с које се полази према књижевном говору, који нас репрезентира као целину, тако исто и у географској обуци полазимо од онога краја, у ком се налази школа, па онда залазимо у све шире и шире територијалне кругове, док. се дијете не упозна с читавом нашом домовином, која је данас: идентична с државом.