Učitelj

256 Учитељ

Друга непсвољна појава у погледу извођења наставе у нашим основним школама је у томе, што наше основне школе оскудевају и у средствима за рационално извођење основне наставе. Довољно је познато да наше основне школе немају ни довољно ни добрих средстава за добро извођење наставе: · ни земљописних и историјских карата, ни историјсхих слика, ви других потребних и погодних средстава-учила-за извођење очигледне наставе. Зато је настава у нашим основним школама у већој мери вербалистичка, но у другим напреднијим државама, и зато није довољно рационална.

Добро извођење наставе у мнегоме зависи и од ђачких уџбеника. Стога је врло потребно да се и питању о изради уџбеника за основну наставу поклони већа пажња. но до сада. У нас се опажа недостатак и у ваљаним уџбеницима за основну наставу. (Он може бити отклоњен ако и централна просветна управа и учитељска организација предузму све што треба и што се може учинити у томе погледу. Прво и најглавније што се може захтевати у томе погледу је то: да се монополисањем укбеника од стране државе не спречава слободан утакмица у изради уџбеника, пошто се угакмицом потпомаже напредак а монополисањем ствара застој. Довољно је ако држава врши контолу над употребом приватних уџбеника. Ако из извесних обзира треба да постоје и извесни уџбеници у државном издању, ипак то не треба да искључује употребу добрих уџбеника приватвога издања. |

Играду ваљаних уџбеника за основу наставу могу и треба да потпомогву и олакшају издавачке учитељске књижаре, којих већ имамо неколико, али при томе материјална добит не треба да је претежија од моралне..

3. Закључак

Из свега овога излагања јасно је: да наша основна школа није довољно рационална, па да зато и не одговара у пуној мери свему ономе ради чега она постоји и ради чега се она одржава, али да се она може реформисати па постати рационалва школа, и у пуној мери одговарати своме задатку.

Да наша основна школа постане рационална школа. захтева се као најглавније: