Učitelj

260 Учитељ

Кад видим оне веселе очи, оне зарумениле образе, и ону незаситљиву радост од рада дечака и девојчица у нашим радионцама за ручни рад, и научним лабраторијама, у школским кујнама и школским вртовима — онда осећам у томе најбољу потврду, да смо на правом путу. Овде се пробуде и они, који су у школским клупама важили као лењи, глупи и аљкави, који би без сумње дошли у разред за поправку, да смо имали таквих разреда. Шта више овде се често дешава, да таква бедна деца престижу своје другове, који су обдарени бољим памћењем од њих, и да их овај лепи успех и добивене похвале, којих раније није никад било за њих, истргне из њиног дремежа и полусна, тако да сад она и умни рад пригрле са више жара. Каква је страшна досада још пре шест година владала у нашим дворанама за Цргање, када су на престолу вештине царевали: права линија, круг и лук, геометријске сликеи апстрактни орнаментили када с тим нису знали ништа да отпочну дари радост стваралачка ни једног јединог детета! А како је се све то предругојачило, кад су се уселили у школску цртаоницу ствари из куће, радионице и врта, и када деца могоше испо: љавати своју радост од цртања и свој уметнички нагон, код грађења и украшавања ствари из свакодневног живота, слаби са својим ништавним срествима, а даровити са целим богаством свеје маште! Каква радост струји данас «“роз све сале за цртање у свим разредима, каква је маса декоративвих и конструктивних, изналазачких дарова постала слободна одједном и прескаче са некада тако усамљеног острва школског на домаћи живот као варошце неког великог пожара, које све запаљују, што год је у околини запаљиво! Са каквом радошћу вуку сада поједина деца чак и своје домаће ручне израђевине у школу, и и побуђују дивљење код наставника и другова о успеху, о чем досад није вико ни слутио!

Занста је наступио читав преображај, који је донело ново Цртање, преображај, који је скоро још већи од оног, када смо пре осам година“) завели у свим вишим разредима школске радионице за дрводељствои металне радове за дечаке, и школске кујне за ученице. Већ је било од великог значаја, кад смо обавезно увели школске баште уза сваку школску зграду. Жа“

+) Ово је писано 1908 године. Прев.