Učitelj

Школа рада — школа будућности 263

овде полази сва настава од школске радионице и опет се враћа у њу. Овде је заиста омогућена школа за један позив и једну друштвену класу, каква је школа немогућна у данашњој народној школи. Због строге поделе по позивима, које спаја дечаке само једнаког занимања у животу, испуњава се свеу радионици за ручни рад духом заједничким и дружевним, и у очитој преданости мајстора и калфи једном задатку, буде се у исто време и дух поверења и узајамног поштовања. У почетку су се људи много подсмевали свим новинама у школи, и говорили о њима са омаловажењем. Али већ данас (1908) занемели су сви потсмеси и шале, јер се све јасније испољава благослов ручног рада у школском васпитању. Моје научне лабораторије у Народној Школи називају бескорисним играчкама, и чине њину завођењу велике сметње. Али ће доћи време, онако исто поуздано као што дан долази после ноћи, када људи неће моћи појмити, како се некада могло учити у школи на други начин,

Кад се запитамо, откуда се такве, понекад превећ велике, сметње овом преображају стављају на пут, мени се причиња један да дејствује пре свега један узрок, а то је историја развића појма о „школи“. Карактер школе рада, дакле школе, која радом води ка све већем образовању, била је у свим ранијим . временима непозната. Браманске школе старих Ивдијанаца, Вавилонске и Асирске школе, шегртске школе Питагоријске философске школе Атинске, реторске школе Римске, школе за учење читања и писања свих старих народа по тржиштима и улицама градским, манастирске школе средњевековне — све су оне биле чисте школе за учење, и то, изостављајући школе за учење читања и писања, све са религиозним или литерарним циљем. Латинске школе, које су постале од средњевековних манастирских школа, дале су модел за реалне школе ХУШ века, и као што су онда предавани, и морало се предавати, религија, језик и Историја, тако се предавало у школама и све остало, па се тако предаје и дан дањи. Човечанству пада тешко, да се одстрани прастарих погледа и навика,

Ово бива утолико теже, што је целокупно остало досадање школско устројство — организација, надзор и испитивање ученика -- скројено за књишке школе, Врло је лако надзиравати и испитивати, кад се има да се мери само количина знања; јер се, прво, могу овде предузимати мерења кван-

'