Učitelj

Школа рада — школа будућности 265

Што више будемо ширили увиђавност о значају школе рада речју и примером; што се више будемо чували оног лудог претеривања, где се не налази ничега употребљивог у старој књишкој школи; што више будемо успели, да уверимо људе, да се оно знање, које је изнето из књишке школе, може одлично употребити и уврстити у процесе рада уопште и да ми уопште не смерамо да запоставимо у новој школи старе вештине читања, писања и рачунања, које су тако потребне за доцније стицање даљег образовања и за зараду насушног хлеба — у толико ће пре ишчезнути опирање, у толико ће се пре извршити преображај у нашем целокупном школском устројству, о којем преображају мисли Јоћп Пееу, да он неће бити много друкчи по сличности, какав је негда преображај био изазвао Коперник, када је астрономеку средсреду Земљину пренео у Сунце. „Онда ће дете бити (Сунце, око којега ће се окретати уређења школска, биће средсреда, око која ће се организовати васпитање“),

Кад буде овај препорођај изведен, и ако можда не сасвим у смислу Петеу-овом, тада ће се тек извести потпуно веза између куће и школе Тада ће оба та места, и дом и школа, бити испуњена једним заједничким животним интересом, пак ће школа имати задатак, да унесе ред у оне снаге, које изазивају интересе, и у онај духовни и морални посед, који ће ове снаге освајати. Онда неђе школа само учити дете, да употребљава оне алатке, које је прошлост предала садашњости као културно благо, и неће их само упућивати, како ће пра· вилно и здраво мислити и морално радити, — већ ће школа уносити у родитељски дом много веће разумевање школског рада, а сам онда и живахно осећање и за већу родитељску васпитну одговорност. |

И на тај ћемо начин гледати са радосним поверењем у оно време које ће нам донети нова школа са собом, у време, чије је праскозорје већ несумњиво у свим културним дравама. Када ово време буде дошло, тек ће, тада бити идеје Песталоцијеве претворене у дело. Тада ће заиста постати „очигледност основицом свеколиког сазнања“, тада ће заиста бити

*) Енглески: Јоћл Пежеу, Тће School and Society (стр. 51) У немачком преводу: Jon Dewey, Schu:e und Offentliches Leben (Herm. Walter, Вешп, 1905). (Керменинп).