Učitelj

Почетно читање и писање 287

принцима о безгласности и тренутном изговарању сугласника, мора се захтевати брз прелаз редом прека сугласника, што је по нашем схватању, веома тешка радња за почетнике, Радећи на овај начин, шчитавање се још у самом почетку ставља на исту основу, на којој је и читање одраслих. Чим се од ученика захтева да брво прелазе преко сугласника, а да гледа у самогласник који за њима иде, самим тим се ученик упућује на схватање укупне слике дотичне групе слова, т. ј. од њега се тражи, да шчитава на начин, на који читају одрасли, после дугог вежбања. Тиме ова метода постаје само друго (новије) издање методе срицања, јер је главна одлика и методе срицања брзо срицање гласова у једном слогу. Сва би разлика била у томе, што је у оваквом поступку израз „срицање“ замењен изразом „зглашавање“.

Може неко рећи, да многи наставници постижу добре резултате, радећи и на овакав начин. Тај приговор можемо, али само донекле, примити као оправдан. Ради одговора на такву једну примедбу, нека нам је допуштено, да наведемо два примера из свога искуства:

Имао сам прилике, да се упознам с радом у почетном читању једног дугодишњег наставника. Његов је поступак у

главном овакав: Прво је упознавао ученике са свима гласо-

вима понаособ и са њиховим знацима (словима). Затим је намештао на зид сва слова и почео да врши синтезу по два H два гласа, додирујући прутићем прво слово 0, па затим ни оида захтева од ученика да му кажу, да се спајањем њиховим добија он; додирне в, па онда о и пита: „Шта се добија“» Ученик одговара: „во“. — Оваква вежбања врши са разним двогласним комбинацијама. После тога исписивао је разне двогласне комбинације и шчитавао их. Затим је исте вежбе изводио са трогласним — четворогласним комбинацијама и т. д. ЧОвако радећи овај је наставник постизавао врло добар резултат. Као што се види, овај је наставник захтевао од уче-

"ника, да сами стварају од раздвојених слова слику, која би се

добила ако би се та слова написала у реду једно поред другог =— што је свакојако теже, него кад би се захтевало да ученици у један мах изговоре написану реч —, па је ипак постизавао добар успех.