Učitelj

288 Учитељ

Код другог једног, опет старијег, наставника наишао сам на овакав поступак, После постигнуте најпотребније извежбаности у говору код ученика, прелазио је одмах на упознавање ученика са гласовима и одговарајућим словима. Кад су деца упознала два слова, он је ова исписивао на табли у разним комбинацијама, шчитавајући их сам више пута, па после 34хтевајући од деце, да и она у хору за њим шчитавају. Тако је и даље поступао, док нису ученици, подражавајући њему, сами постепено прозрели суштину шчитавања, без великог објашњавања. И овај је наставник, захваљујући својој претераној марљивости, постизавао добре резултате.

Оба ова наставника само шчитавање изводили су по гласовним групама, т, ј. не задржавајући се на сугласницима. Према томе, поступак и једног и другог има главну одлику методе срицања: брзо шчитавање гласова у једном слогу. Зато се и код једног и код другог наставника могло наћи ученика, који познају слова, али их не могу у вези шчитати. Питање је сад, да ли се из тога, што су ова два наставника постизали добре резултате, може извести закључак. да је њихов поступак био оправдан. Наше је мишљење, да се такав један закључак не сме извести. Онако исто, као што се не може извести закључак, да је алкохол користан по организам, ако који од алкохоличара доживи дубоку старост, тако се не може тврдити, да. је нека метода правилна, ако по који од наставника постигне успех радећи по њој, јер у настави наставник уноси много лично свога елемента, тако, да у вештим рукама и најзгоднији поступак може дати добре резултате. Питање је, дакле, какав би успех постигла ова два наставника, ако би били упознати и радили по методи шчитавања целих речи по гласовима. Ми верујемо, да би постигли несравњено бољи успех, и то на

"много лакши, бржи и поузданији начин, |

Довде, мислимо, да смо довољно истакли рђаве стране методе шчитавања по гласовним групама, Све ове тешкоће: отклањају се, ако се поступа по методи шчитавања целих речи по гласовима. За ово је, пре свега, потребно признати равноправностсвима гласовима и са свима истоветно поступати. Сви се гласови (и сугласници) морају у почетку дати ученицима отегнуто. изговорени. Тиме се постиже једнолико поступање и даје се ученицима једна здрава основа за шчитавање, тако, да ученик.