Učitelj

Почетно читање и писање 289

може, после пређених неколико слова, шчитавати, где се хоће у буквару. Ако су у припреми дати појмови о правилном из"говору свију гласова посебице, онда ће ученик сам, после пређених неколико слова, долазити до сазнања о појединим чепређеним словима на основу слика у буквару и, знајући тачан изговор гласа који одговара поједином слову, моћи шчитавати. Ученик при шчитавању има само да се навикне да без предаха (сливено) прелази са гласа на глас, не правећи разлику, у погледу дужине изговора, између сугласника и самогласника, већ изговарајући сваки глас отегнуто. У току даљег рада дужина изговора гласова се скраћује, док се најзад не дође до кратког изговора гласова, као што се у говору чују. Овде да напоменемо, да се у почетку једна иста реч све брже и брже чита, јер је у том случају само прво шчитавање свесно, а остало све брже и брже шчитавање једне исте речи може бити и несвесно и оснивати се на слушном утиску од првог шчитавања дотичне речи. Да би, дакле, шчитавање било увек свесно морају се шчитавати различите гласовне комбинације тако, да се једна иста реч не шчитава по другипут у кратком временском размаку. Из тога разлога и буквари треба да буду што потпунији. До бржег читања не сме се доћи на једној истој речи, већ треба оставити времену, да се брже читање јави као последица дуге вежбе на разним речима. Овакав начин шчитавања тако је прост и лак, да га готово сви ученици схвате за неколико часова. У самој ствари, овај поступак постепено сам прелази у шчитавање по гласовним групама, али то бива много доцније, после дуге вежбе шчитавања по гласовима. Дакле, ми сматрамо, да се поступак по методи шчитавања гласовних група противи начелу поступности, јер се уместо лаганог прелаза са гласа на глас, још у самом почетку захтева од ученика брз прелаз преко гласова, чиме се почетно читање ставља на исту основу са читањем одраслих — извежбаних. То је, по нашем мишљењу, кочило рад код методе срицања, па ће тај исти недостак постати и у главној методи зглашавања по гласовним групама.

Jom једна чињеница иде у прилог методе шчитавања целих речи по гласовима. Познато је начело упоредног учења писања и читања. Ако посматрамо акт писања, видећемо, да ученик почетник — мора прво рашчланити реч на гласове и редом

Учитељ | 4