Učitelj

< Књижевни преглед 567

Превод је лак и течан, а садржина лако разумљива, те је може свако без напрезања разумети. Одиста је ово „Златна

књига за родитеље и васпитаче“. Дим. Ћ. Дим.

Предавач за природне науке у основној школи. Помоћна књига за школски рад. Израдио Вујица Пешковић учитељ Издање Рајковића и Ћуксвића Београд, 1924. стр. 193. цена 20 динара

Као што се из самог натписа види, ова је књига намењена школскоме раду првенствено, и садржи два дела: теоријски — само у најглавнијим потезима — и практични, у коме су практична предавања и наставно градиво за обраду природних наука у основној школи.

У природним наукама учињен је велики напредак. И поред свега тога напретка, и поред великог значаја упознавања и процењивања склопа природе и човечјег односа према њој и поред тога што сада више није хипотеза него чињеница да сваки организам показује сходност за свој начин живота: — природним се наукама даје мало места у основној школи, баш као да још лебди дух религиозног чмавања или бојазни да се не баци анатема на школу због откривања истина Teорија сазнања учи, да свет не треба схватати као систем крутих облика, него као систем живих бића чији се облици објашњавају самим њиховим животом, те због тога живот мора посматрати више него облик. Самим оваквим схватањем учињен је напредак, како с погледом на сам објекат природних наука тако и с погледом на сам метод. }

Г. Петковић је овај принцип добро · схватио и нарочито та истакао у одређивању задатка наставе природних наука: „Научити децу да отворених очију посматрају живот у природи, затим да код ученика створи јасно разумевање заједничког живота у природи и да их научи, како је човек природне силе ставио сам себи у службу“.

Значај природних наука у основној школи веома је јасно истакнут и с погледом на образовање и васпитање. Пошто је предмет ове наставе стварност која нас окружује, то је упознавање ове стварности нарочито важно и значајно по уче-