Učitelj

Монтењева Педагогија 691

људе који лепо причају. Али, у исто време кад буде практично васпитање биће опште, и, у облику анегдоте, Монтењ јасно "објашњава своје смерове у том погледу. Нико није схватио "боље од Монтења потребу за развијањем у свакој индивидуи "духовних моћи које чине човека, пре него би се одала на жазучавање заната, нарочитих знања која чине занатлију, специјалисту. Он не жели да формира, што се њега тиче, ни граматичара, ни логичара, већ племенита човека, „који би могао радити све, али волео да ради само добре ствари.

У осталом, а то је предмет наредних рефлексија, ретозрика, логика, поред тога што не развијају ништа друго осим специјалних квалитета, нису тако ефикасне као што би се могло веровати.

Изучавање и употреба правила из реторике нису довољни та створе беседника, као што ни версификација не значи позезију. Монтењ полаже на природу знатно више него ли на вештину, и овде се опет не чува да не западне у неку крајност. Он не обраћа пажњу на пример на распоред и композицију у говору. „Било то у почетку или на крају, каже он, једна корисна сентенција, !) један леп излаз, увек је ддбри час“. "То значи и сувише повлађивати својим сопственим недостазцима: то је одвећ наивно увођење, у виду правила, несређених навика свога сопственог мишљења. Исто тако мало даље, у његовим проматрањима о квалитетима стила, то је пре неки портшре кога он скицира, портре његовог сопственог стила, «него ли какав беспрекоран идеал. Он хоће, каже, „просто и наивно изражавање“, без. афектације: то је лепо; али се он не устеже да дода да га воли „несређено и разбацано“. То је одвећ велико поуздање у своје мишљење; и Монтењ је зацело мање способан да савлада самог себе да би се уздрхтао размишљањем до непристрасних погледа. У истој тенденцији ччестог испитивања самог себе, формиране су последње стране "одељка. Монтењ нам дуго припозеда о своме сопственом васпитању: како је научио латински, које су биле његове прве „лекције. На сваки начин да је за ове исповести било згодније „место у почетку. Међутим може се претпоставити да их је Монтењ намерно бацио на «крај. Он је хтео да објасни да

1) Мисао, изрека. 3%